Tas ir krietni vairāk, nekā “Facebook” ieguldīja līdz šim. Septembrī “Goldman Sachs” analītiķi ikgadējos izdevumus “Oculus” un metaversā lēsa divu miljardu dolāru apmērā. Tas nozīmē, ka šogad “Meta” šajā jomā varētu palielināt izdevumus par astoņiem miljardiem dolāru.
Nauda uzņēmumam ir – 2021. gada trešā ceturkšņa beigās uzņēmuma kontos bija izveidojies 58,1 miljarda dolāru liels uzkrājums. Paredzams, ka brīvās naudas plūsma uzņēmumā “Meta” šogad būs aptuveni 33 miljardi, bet nākamgad – 41,7 miljardi dolāru.
Pagaidām metaverss iezīmē vien 15% no kompānijas izdevumiem. Nākotnē izdevumi turpinās augt, tāpēc rodas svarīgs jautājums – kas notiks tālāk ar “Meta” biznesu?
Pēc “Goldman Sachs” analītiķu teiktā, “Meta” spēs arī turpmāk uzturēt augstu ieņēmumu izaugsmes tempu. Digitālā reklāmas tirgus vēl ir tālu no ideāla – kopumā paredzams, ka “Meta” mērķētās reklāmas tirgus augs vidēji par 18% gadā un 2026. gadā sasniegs 862 miljardus dolāru.
Jaunattīstības tirgos kompānija augs galvenokārt jaunu lietotāju dēļ, bet attīstītajos tirgos – pateicoties monetizācijas pieaugumam. Piemēram, peļņas rādītājs uz vienu lietotāju (ARPU) ASV un Kanādā trīs gadu laikā ir pieaudzis par 85%, līdz 50,3 dolāriem. Salīdzinot - “Pinterest” ARPU rādītājs ASV bija pieci dolāri, bet “Snap” (“Snapchat” īpašnieki) – septiņi dolāri.
Tik augsts ARPU rādītājs “Meta” tiek skaidrots ar reklāmas rādīšanas algoritmu unikalitāti – tiek ņemta vērā ne tikai cena, bet arī atbilstība, kas nosaka, cik daudz laika lietotājs pavada sociālajos tīklos un par ko interesējas.
Paredzams, ka līdz 2026. gadam “Meta” reklāmas ienākumi augs par vidēji 17% gadā, ņemot vērā arī reklāmas cenu pieaugumu. Tāpat izaugsmi palīdzēs veicināt arī “Reels”, “Marketplace” un “Facebook Messenger”.
Tāpat paredzams, ka uzņēmumam izdosies saglabāt balansu starp izdevumiem tajos virzienos, kuros izdosies gūt peļņu tālākā nākotnē (maksājumi, AR u.c.) un galveno biznesu pašlaik (reklāma). Līdz 2026. gadam “Meta” rentabilitāte varētu būt aptuveni 40% līmenī.
Tiek norādīts, ka uz kompānijas finanšu rezultātiem būtisku ietekmi atstāj reklāmas cenas. Īstermiņā - “Meta” reklāmas tirgu būtiski ietekmējuši “Apple” lēmumi, kas mainījuši reklāmu mērķēšanas noteikumus. To maiņas dēļ “Meta” 2021. gadā zaudēs aptuveni 8,3 miljardus dolāru savas peļņas, bet jaunas infrastruktūras radīšana, kas ļaus atgūt iepriekšējo mērķēšanas apjomu “Apple” ierīcēs, prasīs vismaz gadu.
Vidējā perspektīvā uz rentabilitāti negatīvas sekas var atstāts regulatoru izmaiņas, tostarp – personīgo datu aizsardzības jomā (kas var ietekmēt un pasliktināt “Meta” iespējas piedāvāt personalizētas reklāmas lietotājiem). Tāpat var palielināties arī regulatoru uzmanība pret “Meta” pakalpojumiem.
“Goldman Sachs” analītiķi uzsver, ka ieguldījumi inovatīvos produktos, kā metaverss, ir “kritiski svarīgi panākumu gūšanā ilgtermiņā, jo uzņēmumam ir līdera perspektīvas potenciāli jaunā un svarīgā industrijā”.
Paredzams, ka “Meta” izdosies saglabāt augstu investīciju atmaksas līmeni akcionāriem. Aprēķināts, ka “Meta” var turpināt tērēt 42% no savas brīvās naudas plūsmas akciju izpirkšanai, un 2026. gadā investori saņems aptuveni 13% no kompānijas tirgus vērtības. Tiesa gan, šajos aprēķinos netiek ņemti vērā jauni izdevumi.
Ko no tā var secināt?
Ar ko rezultēsies “Meta” eksperiments ar metaversu, nav skaidrs. Tomēr kompānijai acīmredzot ir pietiekami daudz naudas, lai ieguldītu šajā projektā. Biznesa modelis ir stabils, un tas nes peļņu. Analītiķi uzskata, ka uzņēmuma jaunajos darbības virzienos var ieguldīt ilgtermiņa attīstības dēļ. Starp riskiem minams kompānijas rentabilitātes kritums, kā arī neskaidrības par tālāku tirgus vērtības līmeni.
“Bank of America” norāda, ka ieguldīt metaversā var tad, ja investori ir gatavi gaidīt peļņu ilgākā periodā. Metaversam ir visas iespējas, lai kļūtu par masu pakalpojumu, pateicoties arī miljoniem pārdoto VR briļļu “Oculus”. Palielinoties metaversa ietekmei, noteikti radīsies pieprasījums arī pēc atbilstoša tehnoloģiskā aprīkojuma.