Vai ceļojumu cenas pieaugs? 2022. gada tūrisma tendences un karstākie galamērķi

FOTO: Shutterstock

Pērnā gada tūrisma nozares tendences un pasaules ekspertu prognozes liecina par izmaiņām ceļošanas ieradumos, iezīmējot ceļotāju arvien drosmīgāku atgriešanos pasaules izziņā, jaunus galamērķus un jaunas tendences ceļojumu izmaksās. Tūroperators “Novatours” apkopojis būtiskākos aspektus par 2021. gadu, kā arī ceļotājiem piedāvā 2022. gada prognozes par svarīgāko tūrisma nozarē.

Drošība pirmajā vietā

2021. gadā ES Covid digitālā sertifikāta spēkā stāšanās stabilizēja ceļošanas noteikumus, viešot drošības sajūtu un iedrošinot arvien vairāk cilvēku pārdomātai atpūtai ārpus Latvijas robežām. Pasaule ir pielāgojusies jaunajai ceļošanas realitātei, ieviešot tūrisma nozarei obligātus drošības un higiēnas protokolus, kas veicina tūristu atgriešanos pasaules izzināšanā. Arī apdrošināšanas kompānijas un bankas ir pielāgojušās šīm izmaiņām un piedāvā īpašas Covid-19 apdrošināšanas polises.

Lai gan cilvēki ir iemācījušies sadzīvot ar pandēmiju un pielāgoties jaunajai realitātei, drošības aspekti un nozīme joprojām būs vispārēja tendence 2022. gadā.

Šobrīd, plānojot brīvdienas, ir svarīgi sekot informācijai par drošības pasākumiem, kas tiek piemēroti lidostās, lidojumu un transfēru laikā, kā arī viesnīcās.

 Aktuālākajai informācijai par drošu ceļošanu vari sekot šeit.

Palielinās pieprasījums pēc tūroperātoru plānotiem ceļojumiem

Pandēmijas laikā vairāk cilvēku savu ceļojumu plānošanu uztic ceļojumu rīkotājiem. Var prognozēt, ka tendence saglabāsies arī 2022. gadā, jo tūroperatori uzņemas daudz dažādu risku: nodrošināt elastīgus nosacījumus ceļojumu plānu maiņai, atdot ceļotājiem naudu, ja ceļojumu pabeigt objektīvu iemeslu dēļ nebūtu iespējams.

Tūroperatoriem ir arī obligātā garantijas apdrošināšana, kas ir viens no svarīgākajiem drošības pasākumiem ceļotāju interešu aizsardzībai.

Atgriežas tendence savlaicīgi plānot ceļojumus

Pirms pandēmijas ceļojumu savlaicīga plānošana bija Baltijas valstu ceļotāju ieradums. Šādu uzvedību nosaka cilvēku racionāla vēlme turpmākos ceļojumus iegādāties par izdevīgākām cenām, iespēja skaidri plānot brīvdienu budžetu, izvēlēties no lielākā piedāvājuma.

FOTO: Shutterstock

Ja pandēmijas sākumposmā, pasaulē strauji mainīgās situācijas ietekmē, izvēle biežāk tika izdarīta par labu pēdējā brīža ceļojumiem, tad aizvadītā gada trešā ceturkšņa rezultāti liecina, ka pēdējā brīža piedāvājumu pārdošanas apjomi samazinās un tūrisma tirgus pamazām atgriežas ierastajā ceļojumu iepriekšplānošanā. Sekojot šīm tendencēm, 2021. gada pavasarī “Novatours” bija pirmie tirgū, kas atklāja iepriekšpārdošanu 2022. gada vasaras brīvdienu populārākajos galamērķos Turcijā, Grieķijā un Bulgārijā. Savukārt novembrī tika izziņota 2022. gada vasaras sezonas visu ceļojumu iepriekšpārdošana. Abos posmos ceļojumu pieprasījums apstiprināja, ka ceļojumu laicīga plānošana ir atgriezusies Latvijas iedzīvotāju ikdienā.

Novembrī Baltijas tūrisma tirgū tika veikta aptauja, lai noskaidrotu cilvēku svētku paradumus. Pētījumā atklājās, ka 20% latviešu pandēmijas laikā atpūtās mazāk nekā iepriekš, 37% atlika iepriekš plānotu ceļojumu un 8% aptaujāto atteicās no ceļojuma uz ārzemēm. Tātad,

visticamāk, turpmākajos gados cilvēki turpinās kompensēt neizmantotās atpūtas iespējas, un tas vēl vairāk iezīmēs tendenci par agrīnu brīvdienu plānošanu.

Vai šogad ceļojumu cenas pieaugs?

2021. gads deva iespēju doties atpūtas braucienus par zemākām cenām nekā iepriekš bija ierasts. Ārvalstu kūrorti un viesnīcas centās maksimāli palielināt ceļotāju skaitu un pēc iespējas ātrāk atgriezties ierastajā darbībā, tādējādi piedāvājot pakalpojumus par zemākām cenām. Cenas ietekmēja arī saasinātā konkurences vide, tāpēc piedāvājumā bija pieejami daudzi pēdējā brīža piedāvājumi.

Tomēr 2022. gads nesīs cenu paaugstināšanos. To ietekmē ne tikai inflācija vai degvielas cenu kāpums, bet arī kopējā situācija tūrisma nozarē.

Aizgājušajā vasarā aktīvi ceļoja ne tikai Baltijas valstu iedzīvotāji. Pēc pauzes atvērās arī Rietumeiropas tirgi. Ceļotāji no Francijas, Lielbritānijas, Vācijas atgriezās savos iecienītākajos kūrortos.

Tie ir lieli tirgi, tāpēc svārstības tajos būtiski ietekmē gan piedāvājumu - pieprasījumu attiecību, gan ceļojumu gala cenu. Augstāku cenu iespējamība mudina cilvēkus iepriekš plānot savus ceļojumus un iegādāties tos par pieņemamām cenām, vienlaikus izvairoties no konkurences par iecienītākajām viesnīcām ar ceļotājiem no citām valstīm.

Vēlme iepazīt jaunus galamērķus

Cilvēki ir noguruši no pandēmijas radītajiem ierobežojumiem, mainīgajām prasībām un noteikumiem. Tomēr tūristi ne tikai atgriežas savos jau iecienītajos kūrortos, bet arvien aktīvāk meklē vēl neatklātas valstis un vietas, vēlas piedzīvot ko jaunu, gūt pozitīvas emocijas.

FOTO: Shutterstock

Vēlme un nepieciešamība pēc jauniem iespaidiem būs aktuāla arī nākamgad, tāpēc paredzams, ka lielāka uzmanība tiks pievērsta mazāk populāriem atpūtas galamērķiem. Šī tendence tika novērota pagājušajā gadā, kad pieauga ceļotāju interese par tādiem mazāk zināmiem galamērķiem kā Melnkalne, Grieķijas sala Korfu, Portugāles sala Madeira.

Ko sagaidīt no 2022. gada?

2021. gads parādīja, cik dinamiska ir tūrisma nozare. Ja pirmajā ceturksnī vēl tika vērtēta darbības atsākšana, tad gada otrais un īpaši trešais ceturksnis nepārprotami iezīmēja strauju tūrisma tirgus atveseļošanos. Gada trešajā ceturksnī apkalpoto ceļotāju skaita ziņā tūrisma nozare pietuvojās pirmspandēmijas gadam.

Neskatoties uz vīrusa mutācijām, tūroperators paredz, ka 2022. gadā cilvēki turpinās ceļot arvien aktīvāk, jo valstis periodiski piemēros papildu aizsardzības pasākumus, taču netiks slēgtas.

"Novatours” ir vadošais tūroperators Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, kas nodrošina šodien iegādāto pakalpojumu stabilitāti arī nākotnē. Tūroperators organizē brīvdienu un ekskursiju braucienus ar čarterlidojumiem. „Novatours” garantē kvalitatīvus, uzticamus un drošus ceļojumu risinājumus pat uz vistālākajiem galamērķiem.

Uz augšu
Back