Arī pēc nesaskaņām ar Rīgas domi "Sirin Development" turpinās attīstīt loģistikas centrus lidostas apkārtnē

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
"Sirin Development" valdes loceklis Laurīns Kuzavs.
"Sirin Development" valdes loceklis Laurīns Kuzavs. Foto: Edijs Pālens/LETA

Lietuvas nekustamo īpašumu attīstītājs "Sirin Development" joprojām cer vienoties ar Rīgas domi par iespēju attīstīt loģistikas centru uz 22 zemesgabaliem pie Rīgas lidostas, kuru privatizāciju dome atcēla, taču, ja tas nebūs iespējams, "Sirin Development" pirks citus zemesgabalus lidostas apkārtnē loģistikas centru būvniecībai, intervijā aģentūrai LETA sacīja "Sirin Development" valdes loceklis Laurīns Kuzavs.

Viņš skaidroja, ka uzņēmuma interesēs ir saprast, kā situācija attīstīsies turpmāk. Ar Rīgas domi ir apspriesti dažādi scenāriji, bet konkrēta lēmuma no pašvaldības puses pagaidām nav.

"Ja izrādīsies, ka izsoles rīkotas pretlikumīgi, tad Rīgas pašvaldībai būs jāatmaksā nauda. Ja nē, tad ir vairāki ceļi, un, iespējams, visām iesaistītajām pusēm tad ir jāapsēžas pie viena galda un jāvienojas, kā šo situāciju risināt," sacīja Kuzavs.

Uzņēmējs skaidroja, ka par zemesgabaliem notika publiska izsole, kurā varēja piedalīties jebkurš, arī lidosta. "Sirin Development" izsolē piedāvāja pašu augstāko cenu, nopirka zemi un ir pilnībā par to norēķinājušies.

"Mēs iestrēgām posmā, kurā ir jānoformē īpašuma tiesības, un pašlaik tādu mums nav, jo zemes īpašumtiesību reģistrācija nav pabeigta. Taču mums ir visas tiesības, ko apliecina izsoles rezultāts un noslēgtais līgums," sacīja Kuzavs.

Viņam ir grūti noticēt, ka Eiropas Savienībā mūsdienās var atcelt rezultātus valsts vai pašvaldības rīkotai publiskai izsolei, jo visi tomēr sagaida, ka tās notiek caurspīdīgi un likumīgi. Tādēļ Kuzavs uzsvēra, ka "Sirin Development" īpašumtiesības nav reģistrētas, bet uzņēmums uzskata, ka tā rīcībā ir viss nepieciešamais pamatojums, lai tas notiktu.

Jautāts, ko uzņēmums iesāks tālāk, un vai vērsīsies tiesā, Kuzavs sacīja, ka vēršanās tiesā būtu ārkārtējs gadījums un, pirmkārt, uzņēmums vienmēr mēģina problēmas atrisināt sarunu ceļā.

"Mēs esam Baltijā lielākais loģistikas objektu attīstītājs, un, kamēr notiek šis strīds, mēs jau drīz pabeigsim vienu citu projektu lidostā, kā arī būvējam vēl divās vietās, kas tikai apliecina, ka mūsu investīcijas ir reālas. Mēs saviem klientiem būvējam noliktavas un citu loģistikas infrastruktūru, un tam mums ir vajadzīgi zemes gabali," teica Kuzavs.

Viņš skaidroja, ka "Sirin Development" vienmēr ļoti svarīga ir procesa caurredzamība un skaidrība, kas notiks tālāk, jo uzņēmums nevēlas pa kaut kādiem aplinkus ceļiem iegūt zemes gabalus un tad tos pārdot.

"Mēs zemi gribam iegādāties pilnīgi likumīgi, jo pēc tam mēs to apbūvē investējam naudu, kuru pēc tam nevar vienkārši paņemt un aiziet. Iedomāsimies situāciju, ka mūsu īpašumtiesības uz minētajiem zemes gabaliem būtu reģistrētas, mēs tos būtu apbūvējuši, ieguldot 100 miljonus eiro, un pēc tam kāds atnāktu un pateiktu, ka tas viss ir bijis nelikumīgi. Ko tad darīt? Tādēļ mums ir ļoti svarīgi, lai jau no paša sākuma viss notiktu caurredzami un likumīgi," teica Kuzavs.

"Sirin Development" valdes loceklis stāstīja, ka uzņēmums jau kopš pagājušā gada septembra centies tikt uz sarunu pie jaunā Rīgas mēra, bet tas tā arī nenotika. "Sirin Development" skatījumā visa šī situācija ir izveidojusies, jo ir bijis konflikts vai nav bijusi vienprātība starp Rīgas domi un Satiksmes ministriju.

"Ja visi būtu apsēdušies pie viena galda un izrunājuši, kas ir nepieciešams valstij un kas pašvaldībai, ko mēs varam piedāvāt, tad būtu labāka izpratne," sacīja Kuzavs.

Pēc 2022.gada, kad "Sirin Development" uzvarēja izsolē, uzņēmuma pārstāvji ne reizi vien ir tikušies ar Rīgas pašvaldības pārstāvjiem un stāstījuši, kā "Sirin Development" redz šīs teritorijas attīstību.

"Tas ir liels zemes gabals, lielas investīcijas un, protams, visi grib zināt, kas tur notiks un kāda infrastruktūra, tostarp piebraucamie ceļi, tur būs vajadzīgi. Mēs gājām arī uz Satiksmes ministriju. Pēc tam, kad mums atteica īpašumtiesību reģistrācijā, mēs gājām arī pie lidostas un jautājām, kas ir nepieciešams lidostai. Mēs tam esam iztērējuši ļoti daudz laika un nevienā brīdī neviens mums neteica, ka neko no jūsu plāniem nevajag, šis ir stratēģiskas nozīmes zemes gabals un valsts to neatdos, jo tas ir vajadzīgs lidostai. Nekā tāda nebija! Kopš 2022.gada mēs neko par to nedzirdējām un neredzējām nevienā dokumentā," uzsvēra Kuzavs.

Viņaprāt, ja ir vēlme attīstīt lidostu ne tikai kā pasažieru, bet arī kravu pārvadāšanas punktu, tad ir nepieciešama loģistikas infrastruktūra. Iespējas ir dažādas, bet "Sirin Development" ir viena no opcijām, jo uzņēmumam ir liela pieredze loģistikas būvju veidošanā, uzsvēra Kuzavs.

"Sirin Development" skatījumā galvenā problēma ar lidostas zemesgabaliem ir tajā, ka nebija visu pušu vienošanās. Kuzavs uzsvēra, ka ir lasījis lidostas attīstības stratēģiju un tajā minēts, ka šī zona ir lidostas interešu lokā. Tomēr Kuzavs norādīja, ka stratēģijā nav minēts, ka šī būtu stratēģiskas nozīmes zeme un tur būtu plānots kaut ko darīt.

Arī Satiksmes ministrijā "Sirin Development" pārstāvji bijuši vairākas reizes un tur uzņēmumam norādīts ka valstij ir svarīgi attīstīt lidostu un, ja "Sirin Development" projekts tam palīdz, tad ministrijai nav nekas pret to, teica Kuzavs.

Viņš sacīja, ka 2022.gadā "Sirin Development" tikās ar Aviācijas departamenta direktoru Artūru Kokaru un izstāstīja, ar kādām problēmām uzņēmums saskāries. Šajā sanāksmē piedalījās arī lidostas pārstāvji un panākta vienošanās, ka būs darba grupa, kur kopā darbosies. Pēc tam bija vēl viena tikšanās, kur "Sirin Development" izstāstīja, kādi ir rezultāti. Nevienu reizi šajās sanāksmēs "Sirin Development" nedzirdējām iebildumus, uzsvēra Kuzavs.

"Sirin Development" valdes loceklis sacīja, ka no saviem investīciju plāniem uzņēmums neatsakās un gaida, kad pašvaldība pieņems tālākos lēmumus.

Patlaban "Sirin Development" vēl nav no Rīgas domes saņemis par zemesgabaliem samaksāto naudu, kā arī nav to pieprasījis. "Mums arī nekas nav jāprasa, jo mēs pirkuma līgumu neesam lauzuši. Ja to lauzīs Rīgas dome, tad tai ir jāatdod nauda bez mūsu prasīšanas. Mūsu bankas konts nav mainījies un tas ir norādīts līgumā," teica Kuzavs.

Ja pašvaldība pieņems lēmumu lauzt līgumu, tad "Sirin Development" savukārt lems, kā aizstāvēt savas tiesības, sacīja Kuzavs, norādot, ka tālākas rīcības scenāriji var būt vairāki, un, kad tiks pieņemti konkrēti lēmumi, tad "Sirin Development" arī aplēsīs savas līdzšinējās izmaksas. Taču uzņēmumam prioritāte ir turpināt sadarbību, nevis domāt, kā kompensēt zaudējumus.

Kuzavs piebilda, ka pašlaik "Sirin Development" jau būvē loģistikas kompleksu pie lidostas blakus izsolē iegādātajiem zemesgabaliem aptuveni 26 000 kvadrātmetru platībā, kur ieguldīti 15-16 miljoni eiro. Plānots rudenī šo kompleksu nodot ekspluatācijā. Ar dažiem tā nomniekiem līgumi jau ir noslēgti, ar dažiem vēl notiek sarunas.

Jautāts, ko uzņēmums darīs, ja līgums par 22 zemesgabalu iegādi tiks lauzts, Kuzavs sacīja, ka "Sirin Development" pirks blakus esošos zemes gabalus. "Turklāt apkārtējie zemes gabali pieder ne tikai valstij, bet arī privātpersonām, kuras tos pārdod. Tas tikai kārtējo reizi liek uzdot jautājumu, kādēļ iepriekš neviens neuztraucās par to, ka zeme pie lidostas nonāk privātās rokās, bet tagad uztraucas. Mēs veiksim juridisko auditu un, ja viss būs labi, tad iegādāsimies zemes gabalus, kurus pārdod," teica Kuzavs.

Jautāts, vai uzņēmums jebkurā gadījumā attīstīs loģistikas kompleksu pie lidostas, Kuzavs sacīja, ka "Sirin Development" meklēs šādas iespējas. Šogad "Sirin Development" Rīgā vai pie Rīgas plāno nopirkt 200 000 kvadrātmetru zemes jeb 20 hektārus.

"Ja mēs nopirktu jau minētos 22 zemes gabalus, tad mūsu objektu koncentrācija būtu acīmredzama. Tas būtu arī labi pilsētai, jo tad būtu skaidrs, ka šajā teritorijā atradīsies loģistikas noliktavas. Citādi sanāk, ka viena noliktava atrodas šeit, otra tur, visām tām vajag atbilstošu infrastruktūru. Tādēļ mēs plānojam paplašināties pie lidostas un skatīsimies, kādas būs iespējas iegādāties zemi," sacīja Kuzavs.

Viņš piebilda, ka blakus lidostai loģistikas centrus būvē arī citi uzņēmumi un tādēļ "Sirin Development" neparedzēja, ka varētu rasties problēmas. "Tieši tādēļ mēs uzskatām, ka labākais būtu, ja Rīgas pilsēta un Satiksmes ministrija apsēstos pie viena galda un izrunātu, kādu stratēģisko attīstību viņi grib redzēt šajā vietā, jo lidosta ir svarīgs transporta mezgls. Būtu diezgan muļķīgi, ja tagad atceļ izsoli, bet pēc diviem gadiem rīkotu tādu pašu. Es tagad nevaru dot garantijas, bet droši vien mēs atkal piedalītos, jo šis ir mūsu mājas reģions, kurā mēs investējam un redzam tā attīstības perspektīvu," sacīja Kuzavs.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu