Eksperti: Aplikāciju bums ir beidzies (1)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Caro/ScanPix

Latvijas jaundibināto informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmumu jeb «startup» starpā pamanāma tendence meklēt jaunus darbības veidus, kas saistās ar citu uzņēmumu reālo vajadzību apmierināšanu un iesaistīšanos dažādu IT risinājumu vadītu ierīču un fizisku sistēmu ražošanā.

Tas notiek, jo Latvijas IT «startup» nozarē sāk saprast, ka dažādu mobilo aplikāciju jeb «apps» izstrāde sāk zaudēt pievilcību un jāmeklē jauni virzieni. Tam jau radušies daži piemēri - Latvijas «Draugiem grupas» izstrādāts «gudrās mājas» risinājums «Istabai» un ekstrēmo sportu videofilmēšanas no gaisa sistēma «Air Dog».

Tas izskanēja biznesa portāla «Nozare.lv» rīkotā diskusijā, kurā piedalījās IT «kopā strādāšanas» vietas «TechHub Rīga» vadītājs Andris Bērziņš, riska kapitāla kompānijas «Imprimatur Capital Fund Management» investīciju menedžere Lelde Stukle, sociālā tīkla «Draugiem.lv» un citu ar IT saistītu uzņēmumu mātesuzņēmuma «Draugiem grupa» runasvīrs Jānis Palkavnieks, Latvijas IT klastera pārstāvis un uzņēmumu vadības programmatūras kompānijas «FMS» vadītājs Jānis Bergs, elektronisko grāmatu nomas pakalpojuma sniedzēja «Fastr Books» vadītājs Eldars Loginovs un infografiku radīšanas rīku komplekta izstrādes firmas «Infogr.am» līdzdibinātājs Raimonds Kaže.

Stukle, kas kādu laiku strādāja ASV, Silīcija ielejā t.s «tīro tehnoloģiju» nozarē, teica, ka, tāpat kā šis agrākais tehnoloģiju bums, arī «apps» izstrāde sāk zaudēt pievilcību investoru acīs. «»Tīro tehnoloģiju» bums bija īsi pirms mobilo aplikāciju buma, bet šīs ekoloģiski saudzīgās tehnoloģijas ļoti lēni atpelnās, tādēļ investori nereti «aplauzās«. Arī mobilo aplikāciju lieta ir sākusi apstāties un investori skatās skeptiskāk,» Stukle sacīja.

«Runājot par mobiliem sīkrīkiem jeb «appiem» - to ir ļoti daudz, vienlaikus ir maz šo «app veikalu», pamatā tikai «Apple App Store» veikals un «Android» operētājsistēmai, «Google Play«. Tas nozīme, ka uz «top 10» vietām šajos veikalos ir milzīga globālas konkurences cīņa. Lai iekarotu šo vietu, parasti ir vajadzīgi lieli mārketinga izdevumi,» stāstīja Bērziņš.

Viņam piekrita Stukle: «Redzam, ka nāk lērums mobilo aplikāciju, kas esot interesantas un daudziem lietotājiem tās patikšot, bet prasām - kā nopelnīsiet naudu ar to? Tas, ka ir daudz lietotāju, nenozīmē, ka nopelnīs daudz naudas.»

Loginovs, kas sākotnēji izstrādāto ātrlasīšanas aplikāciju mobilām ierīcēm pārstrādāja par grāmatu abonēšanas pakalpojumu, stāstīja, ka to nolēmis darīt pēc dzirdētā no saviem padomdevējiem-mentoriem «startupu» t.s. akseleratora programmā «Startup Sauna».

«No vairākiem mentoriem bija ieteikums, ka aplikāciju laiks iet uz beigām, daudz aplikāciju ir bezmaksas un tad piedāvā pirkumus aplikācijas lietošanas laikā,» sacīja «Fastr Books» dibinātājs.

Kā nesen ziņoja starptautiskais IT nozares portāls «TechCrunch», «Apple App Store» vien jau sakrājušies 1,2 miljoni «apps», kuru lielumlielākā daļa, kā atzina diskusijas dalībnieki, netiek pārdoti.

Tomēr Bergs, kurš nesen pārdeva FMS skandināvu IT koncernam «Visma» ir skeptisks par Latvijas «startupu» gatavību veidot risinājumus korporatīvam sektoram. «Visi grib taisīt sociālo tīklu aplikācijas vai kādu citu brīnumu, bet nopietnus korporatīvos risinājumus Latvijā netaisa,» viņš teica.

Tomēr diskusijas dalībnieki atzina, ka neviens īsti nezinot, cik daudz «startupu» darbojas Latvijā un ko tie dara. Izskanēja, ka to varētu būt starp 200 un 300, varbūt vairāk, ja ieskaita nereģistrētus projektus

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu