Kā uzņēmēji var paredzēt nākotni un palielināt rentabilitāti?

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Ko Jūs šodien darītu savādāk, ja būtu iespējams tūlītēji un precīzi novērtēt kārtējā biznesa vides pavērsiena ietekmi uz Jūsu uzņēmuma finanšu rādītājiem? Vai Jūs vēlētos uzzināt, kurā tirdzniecības zāles vietā novietot attiecīgo produktu, lai dubultotu pārdošanas rentabilitāti? Kā būtu ar jauna projekta plānošanu, saskaņojot dažādu departamentu finanšu prognozes vienotā modelī? Varbūt Jūsu pakalpojumi ir guvuši klientu atzinību un bizness iet no rokas, bet noderētu dublējošo funkciju un izdevumu mazināšana?

Saskatīt biznesa iespējas un rast atbildes uzņēmumu vadītājiem un finanšu speciālistiem visefektīvāk ir, balstoties precīzos un aktuālos datos, kas ideālā gadījumā tiktu atjaunināti reālā laikā, turklāt parāda ietekmi uz visām saistītajām uzņēmuma funkcijām. Tomēr realitātē uzņēmumiem šeit vēl ir lielas iespējas pilnveidoties un attiecīgi uzlabot savus rādītājus.

Vienotais modelis

«Jebkurai organizācijai šobrīd dati jau ir viņu rīcībā, bet maz uzņēmumu tos izmanto ikdienas lēmumu pieņemšanai. Gatavojot budžetu, ražošana ir iesniegusi savus plānus, pārdošana un serviss - savus, administrācija - savus. Visdrīzāk, finanšu departaments to visu ir sakonsolidējis un sapratis, kur ir īstā patiesība. Organizācija sāk dzīvot pēc jaunā budžeta, notiek plānotā un reālā salīdzināšana. Vēlams, lai rezultātus varētu redzēt uz ikdienas bāzes. Taču realitātē tos ierauga tad, kad pirmais ceturksnis ir beidzies. Un saprot – esam tālu prom no plāna. Pamatojoties uz kādu informāciju tiek pieņemti lēmumi? Vai uzņēmums saprot, kāpēc ir novirze no plāna? Kāpēc organizācija strādā labāk vai sliktāk?

Analītikas instrumenti var palīdzēt finanšu profesionāļiem rast atbildes uz šiem svarīgajiem jautājumiem, parādot likumsakarības un tendences, kuras nevar pamanīt, salīdzinot tabulas. Ir iespējams precīzi saprast, kas ir iemesli līdzšinējās darbības rezultātiem un kā, visdrīzāk, izskatīsies nākotne. Piemēram, ja pirmajos divos mēnešos pārdošana ir neplānoti kritusies par 15%, organizācijas rīcībā jau var būt vairāki «what if» scenāriji lēmumu pieņemšanai. Visi dati ir vienkopus vienā lielā modelī. Var paredzēt, ko izmaksu bāzei nozīmēs darbinieku skaita samazināšana vai palielināšana, kā šāds lēmums ietekmēs kapitāla atdevi un organizācijas procesus kopumā,» stāsta Digital Mind līdzdibinātājs un vadītājs Rinalds Sluckis.

Rinalds Sluckis
Rinalds Sluckis Foto: Publicitātes foto

Digital Mind ir IBM partneris biznesa analītikas instrumentu pielāgošanā lokālo uzņēmumu vajadzībām un personāla sagatavošanā darbam ar šiem instrumentiem. Izpētot un pilnveidojot organizācijas biznesa procesus un IBM Watson Analytics programmatūrai pieslēdzot dažādus datu avotus, piemēram, grāmatvedības, pārdošanas un ražošanas sistēmas, iespējams rast atbildes uz kompleksiem biznesa jautājumiem un dilemmām. Tāpat iespējams paredzēt, kāda kapitāla atdeve visdrīzāk sagaidīs atsevišķu investīciju projektu, atkarībā no riskiem, izmaksām un citiem faktoriem.

Vairāk par biznesa analītikas instrumentiem Jūs varēsiet uzzināt 19.maijā gaidāmajā IBM Business Connect Riga 2016 konferencē

Kā mainās finanšu speciālista ikdiena?

Finanšu speciālisti, kuri jau izmanto biznesa analītikas rīkus, atzīst, ka būtiskākā izmaiņa ir lēmumu pieņemšanā izmantoto datu ticamība, precizitāte un aktualitāte. Vairs nav jānodarbojas ar minēšanu un pieņēmumiem. Iespējams precīzi iezīmēt jautājumu loku, kas ir jārisina, lai saglabātu iespēju sasniegt uzstādītos gada mērķus arī pēc negaidītiem pavērsieniem.

Redzot datus, kuri neiepriecina, nereti daļa darbinieku glābjas noliegumā: «Mēs šiem skaitļiem neticam, tā nevar būt». Tādējādi diskusija aiziet prom no problēmas risināšanas uz datu ticamības pierādīšanu. Seko lēmumi, kas balstās sajūtās un neprecīzā interpretācijā, kam seko atbilstošs rezultāts - turpmāks rādītāju kritums. Vai šī situācija Jums šķiet pazīstama?

Izmantojot modernus analītikas instrumentus, ir redzama datu savstarpējā sasaiste un ietekme - caurspīdīgi un pierādāmi. Datu ticamības jautājums ir noņemts no dienaskārtības. Var sākties analīze un lēmumu pieņemšana.

Biznesa analītikas rīki ietaupa finanšu speciālistu laiku, kuru var veltīt darbam ar lielāku pievienoto vērtību - kvalitatīvo izvērtēšanu un lēmumu pieņemšanu. Analītikas instruments speciālista vietā izdara arī rutinētās darbības - datu savākšanu un pārcelšanu no vienas sistēmas uz otru.

Tādējādi, centralizētā programmatūras vidē finanšu speciālists var pilnveidot budžetēšanu; sekot līdzi katras uzņēmuma aktivitātes izmaksām attiecībā pret faktisko efektu, pārliecināties, cik efektīvi uzņēmums sasniedz galvenos biznesa mērķus (KPI), kā arī pielāgot plānus atbilstoši jaunākajām biznesa vides izmaiņām.

Kādiem uzņēmumiem noderēs?

Dažādi biznesa analītikas risinājumi ir piemērota dažāda mēroga un rocības uzņēmumiem. Latvijā šādu biznesa analītiku izmanto, piemēram, pārtikas mazumtirgotāji, būvnieki, bankas, telekomunikāciju un transporta uzņēmumi.

«LMT ir izveidojis interaktīvu karti, kur dažādos slāņos tiek attēlota uzņēmuma biznesa plānošanai un attīstībai nepieciešamā informācija - sakaru tīkla pārklājums, brīvās kapacitātes faktiskā izmantošana, datu ieņēmumi dažādās tehnoloģijās, klientu sūdzības, publiskie dati par adrešu blīvumu. Šo instrumentu izmantojam, lai novērtētu vietas, kurās nepieciešams būvēt jaunas bāzes stacijas, tādējādi nodrošinot klientus ar moderniem sakariem un sasniedzot augstāko investīciju atdevi (ROI). Tāpat – lai identificētu teritorijas ar augstāko pārdošanas potenciālu un organizētu reģionālās pārdošanas akcijas, « skaidro Mārtiņš Gode, LMT Finanšu vadības dienesta direktors.

Mārtiņš Gode
Mārtiņš Gode Foto: Publicitātes foto

Savukārt Digital Mind vadītājs Rinalds Sluckis atklāj, ka tieši šobrīd kādam Latvijā strādājošam uzņēmumam tiek pilnveidota ražošanas plānošana, lai samazinātu dīkstāves: «Ražošanas uzņēmumam ir divi nemitīgi mainīgi lielumi – saņemtie pasūtījumi un pieejamās izejvielas un noliktavas krājumi. Ir nepieciešams dinamiski un reālā laikā aprēķināt, kurā ražošanas līnijā, kuru produktu kategoriju ražot, lai būtu vismazākā dīkstāve un lielākā atdeve. Analītikas rīks ļauj aprēķināt, kas ir optimālākais ražošanas modelis tieši šobrīd, pamatojoties uz zināmajiem pasūtījumiem, noliktavas atlikumiem, izejvielu resursiem».

Pārtikas mazumtirdzniecībā, izmantojot analītikas rīku, ik brīdi var redzēt, kādi produkti tiek pirkti, kāds ir to atlikums un saņemt atgādinājumu par produktiem, kuru krājumi tuvākajā laikā jāpapildina. Tāpat iespējams novērtēt produktu rentabilitāti, atkarībā no plaukta augstuma un akciju paletēm, kā arī noteikt labāko izvietojumu produktam pēc tā, kur pircēji to intuitīvi meklē.

Liels datu apjoms ir jau pietiekami nobriedušiem uzņēmumiem, taču sev noderīgu biznesa informāciju no datiem var iegūt arī vidēja mēroga organizācijas. Nākamās paaudzes analītikas instrumenti kļūst pieejamāki. Vidēja mēroga uzņēmumi var lietot analītikas programmatūru, kura tagad ir «iecelta mākonī» jeb pieejama attālināti kopā ar speciālu divu dienu iesācēju paketi JumpStart, kuras ietvaros Digital Mind veic klienta vajadzību analīzi, datu avotu novērtēšanu, analītikas vizualizāciju un pārskatu izveidi, kā arī klienta darbinieku apmācību analītikas risinājuma tālākajai attīstīšanai.

Ja Jūs ir ieinteresējuši biznesa analītikas risinājumi, apmeklējiet IBM Business Connect Riga 2016 konferenci 19.maijā, kurā tiks praktiski demonstrēts ceļš no centralizētas budžeta plānošanas līdz pat vizualizācijai IBM Watson Analytics mākonī.

Vairāk par pieteikšanos uzziniet šeit:

Lietu internets (IoT)

Jaunākās paaudzes analītikas instrumenti spēj analizēt milzīgu informācijas apjomu un saskatīt sakarības starp datiem, kuri ir svarīgi noteiktā kontekstā un atklāt datu sakarības, kuras nebūtu konstatējamas, vienkārši salīdzinot tabulas. Bez šīs spējas nebūtu iedomājams fenomens, ko dēvē par Industriju 4.0., kur datori, dati, internets un iekārtas vai to daļas ir saslēgtas vienotā sistēmā, lai, piemēram, automatizētu un efektivizētu ražošanu. Lai gan šobrīd datu - fizisko iekārtu sistēmas vēl ir tikai savā attīstības sākuma stadijā, biznesa analītikas instrumenti jau palīdz gūt uzņēmumiem taustāmu finansiālo labumu.

Uzskatāms piemērs ir avioindustrija. Veicot lidmašīnu tehnisko apkopi, tiek veikts datora pieslēgums, lai lejupielādētu lidmašīnas motora datus, kas radušies lidojuma laikā. Miljoniem datu vienību tiek ievadīti analītikas sistēmā, kura laicīgi brīdina par detaļām, kuras būs jānomaina visdrīzākajā laikā, tajā skaitā, dēļ neplānota nolietojuma.

Savukārt enerģētikas nozarē vēja ģeneratoru turbīnu apkopes nozīmē dīkstāvi un finansiālus zaudējumus, ja tas notiek vējainos laikapstākļos, kas ir piemēroti elektrības ražošanai. Datu analītikas sistēmas apkopo informāciju par turbīnu nolietojumu, kā arī meteoroloģiskos datus no tūkstošiem punktu visā pasaulē, lai ar lielāko ticamību paredzētu dienu un stundu, kurā ģeneratora apkopi veikt būs visrentablāk – ņemot vērā tehnikas apkopes intervālus un tiem tuvākos periodus, kad gaidāmas vājākas vēja plūsmas.

Ja arī Jūs vēlaties gūt jaunas idejas kā uzlabot sava uzņēmuma darbības rādītājus, izmantojot modernākos analītikas instrumentus, apmeklējiet IBM Business Connect 2016 biznesa konferenci Rīgā, 19.maijā. Nozaru eksperti no dažādām Eiropas valstīm dalīsies ar zināšanām un pieredzi, kas gūta, izmantojot modernākās kognitīvās ēras tehnoloģijas un biznesa analītikas instrumentus.

Piesakieties konferencei šeit->

IBM Watson Analytics ir jaunākās paaudzes paredzošās analītikas instruments, kurš ar viegli uztveramām vizualizācijām un infografikiem parāda sakarības, kuras nebūtu saskatāmas, vienkārši salīdzinot dažādas tabulas. Datu atjaunināšana reālajā laikā, pieslēdzot dažādas ierīces, ļauj nonākt līdz pārliecinošiem un precīziem secinājumiem un jaunām idejām.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu