Dēlis, airis un bizness

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

"SUP adventures" ir viena no daudzajām kompānijām Latvijā, kas piedāvā supošanas pasākumus, turklāt šai jomā darbojas samērā nesen, taču pēdējā gada laikā tās izaugsme ir bijusi visai iespaidīga. Galvenokārt pateicoties tās saimnieka Kristapa Salena enerģijai un aizrautībai.

To, kas ir SUP dēlis, Kristaps uzzināja vairāku veiksmīgu sakritību rezultātā. Pirms deviņiem gadiem krīzes karstumā tika slēgts sporta veikals, kurā viņš strādāja par pārdevēju. Kristapam piedāvāja vadīt citu, lielāku un vēl puspajokam apjautājās, vai viņš nevēlētos strādāt par bārmeni jaunajā sērferu bārā Ķīšezera krastā. Kristaps nolēma pieņemt abus piedāvājumus.

Bārā viņš arī pirmoreiz ieraudzīja SUP dēļus - tie drīzāk atgādināja putuplasta pankūkas, nevis ūdenssporta inventāru. Kristaps pie sevis nosmēja, ka tā ir tāda nūjošana uz ūdens.

Taču, pamēģinājis un vēlāk jau piedalījies pirmajās supošanas sacensībās, viņš saprata, ka tas var būt arī dinamisks sporta veids un ka arī dēļi un to vadīšana var būt visdažādākā. Tas bija izšķirošais brīdis.

Kristaps sāka nopietni trenēties. Pirms 5 gadiem aizbrauca uz sacensībām Vācijā, kur dēļu bija kaudzēm un supoja jauni, veci, lieli un mazi. Sacensībās viņu vinnēja divas kundzes - 1958. un 1962. gadā dzimušas; tā bija viela pārdomām. 2016. gadā viņš jau bija pieņēmis lēmumu nodarboties ar šo lietu kā ar biznesu.

No baseina līdz jūrai

Pieredze bija diezgan laba - darbs sporta veikalā un savulaik iegūtā izglītība sabiedrisko attiecību un mārketinga jomā. Pēc studijām bija šķitis, ka šīs zināšanas nav vajadzīgas, taču pēkšņi tās sāka noderēt. Sākumā tā pat nebija uzņēmējdarbība, drīzāk darbošanās savam priekam, lai paskatītos, kas no tā sanāks.

"Patiesībā es sāku muļķīgā laikā - pirmais pasākums notika 22. augustā, kad Latvijā supošanas sezona jau iet uz beigām. Kad kļuva par aukstu, sapratu, ka nav naudas, lai nopirktu hidrotērpus. Tad, pēkšņas idejas pārņemts, devos uz Ķīpsalas baseinu.  Baseina vadītāja bija pietiekami traka un ielaida mūs baseinā ar visiem dēļiem."

Ar to sākās jauns izrāviens, jo pārējie konkurenti bija savus dēļus ieziemojuši, bet Kristapam baseinā viss notika. Kaut arī, skatoties no biznesa viedokļa, nekas labs tas nebija - ziemas beigās viņš bija ticis cauri "pa nullēm". Pagājušajā vasarā, beidzot sapratis, kā ir tad, kad pieprasījums pārsniedz piedāvājumu, viņš vasaras vidū uzteica savu pastāvīgo darbu un pilnībā nodevās jaunajam biznesam.

Sācis ar 8 dēļiem, kurus kādu mēnesi uzskatījis par labiem, līdz sapratis, ka iesācējiem nepieciešams citādāks inventārs. Šobrīd ir viņam jau ir 26 dēļi, taču, lai nodrošinātu inventāru nedēļas nogales pasākumiem, tas jānomā arī no citiem.

Man savulaik tirdzniecībā iemācīja, ka nedrīkst teikt "nē" - ir jāsaka "jā" un tad jāmeklē risinājums."

Ja ņem vidējo aritmētisko, ierēķinot arī brīvdienas un korporatīvos pasākumus, tad nedēļā tiek strādāts ar stipri lielāku inventāra skaitu, nekā ir pašai kompānijai.

Kristaps lēš, ka darbdienā vidējais braucēju skaits varētu būt ap 30 cilvēku, nedēļas nogalē labā dienā nereti varot būt arī vairāk par simtu.

"Mūsu politika atšķiras no citām SUP kompānijām - mēs strādājam ar mazām grupiņām - astoņiem līdz desmit cilvēkiem katrā. Ja ir lielāks pasākums, tad tiek nodrošināti papildu instruktori - tā, lai būtu viens uz katriem 10 klientiem. Tas klientiem rada lielāku drošības sajūtu un uzlabo komunikāciju. Mēs to ieviesām pēc tam, kad pagājušogad biju pabeidzis starptautiskus SUP instruktoru kursus."

Sākotnēji bijusi sajūta, ka viņš, ņemot papildu instruktorus, labprātīgi atsakās no iespējamās peļņas. Taču šāda pieeja deva pozitīvas atsauksmes un palielināja klientu pieplūdumu.

Šobrīd "SUP adventures" piedāvājums ir visai plašs - sākot ar braucieniem pa pilsētas kanālu un Daugavu, saullēkta sagaidīšana purvā, vairāku dienu ekspedīcija pa kādu no Latvijas upēm. Šogad tiek piedāvāts vēl viens jaunums - gulēšana šūpuļtīklā, kas komforta ziņā esot pat pārāka par nakšņošanu teltī.

Ir braucieni, kuros netiek ņemti cilvēki bez iepriekšējas pieredzes, taču pārsvarā visi pasākumi tiek organizēti tā, lai tajos varētu piedalīties arī pilnīgi iesācēji.

"Pašā sākumā, pēc baseina, kad sapratu, ka man pietrūkst gan dēļu, gan visa pārējā, pirmo reizi dzīvē tikos ar investoriem - nolēmu, ka būšu ieguvējs jebkurā gadījumā - vai nu  dabūšu daudz naudas, vai arī mācību. Es dabūju vērtīgu mācību - cilvēki, ar kuriem tikos, neskopojās ar padomiem," atceras Kristaps.

Laimīgas sakritības rezultātā naudu piedāvājusi arī banka, kuras klients viņš ir, - summa bija mazāka, bet toties palika iespēja būt vienīgajam sava biznesa īpašniekam un pieņemt lēmumus vienpersoniski. Tagad joprojām viņš ir pats sev priekšnieks - tas ļoti atvieglojot dzīvi.

Protams, viņš atzīst, ka reizēm vienam ir grūti pieņemt lēmumu, gribas ar kādu pakonsultēties, un tādos brīžos šķiet, ka biznesa partneris nenāktu par ļaunu. Kristaps atzīst, ka ar baltu skaudību skatās uz dažādiem ģimenes uzņēmumiem.

Pagarināt vasaru un iekarot eksotiskas zemes

Jautāts par spēju izdzīvot un pelnīt naudu ar šo biznesu, Kristaps atzīst, ka Latvijā, protams, īsti drošs nevar būt. Ja visas vasaras būtu tādas kā šī, tad ar pašreizējiem resursiem un saliedēto komandu varētu neuztraukties par peļņu, taču ar Latvijas vasarām neko nevar zināt, tāpēc nākotnes plāns ir atvērt "SUP adventures" filiāli Horvātijā.

Tā kā supošana ir sezonāls bizness, tiek intensīvi domāts par to, kā pelnīt naudu ziemā. Sākumā tika likta cerība uz baseinu, taču tas patiesībā darbojās vairāk kā nākamās vasaras pasākumu popularizētājs, nevis naudas pelnītājs. Pamatideja nākotnei esot Latvijas nesezonas laikā rīkot supošanas pasākumus eksotiskās zemēs. Kā vienu no trakākajiem piemēriem Kristaps piesauc Peru - plānā esot supošana pa Amazoni. Taču viņš uzreiz piebilst, ka ar vietējiem klientiem vien šādu pasākumu nav iespējams sarīkot, jo Latvijā nav pārāk daudz supošanas interesentu, kas varētu atļauties tik dārgu ceļojumu. Tādēļ tapis nopietns plāns iekarot starptautisko tirgu un pacīnīties par klientiem tur. Kristaps pats saka, ka kāja jau durvju šķirbā esot ielikta un var cerēt, ka drīz būs, ko darīt arī ziemās. Šobrīd esot pieredze ar ārzemju klientiem tepat Latvijā - ja iekrāsotu kartē purvu supošanas pasākumu dalībnieku izcelsmes valstis, sanāktu puspasaule.

Pensionāri, ārzemnieki un dāmas ap 30

Kristaps atklāj, ka tikai šobrīd ir pa īstam apjausts, kas ir "SUP adventures" mērķauditorija un kā ar to strādāt. Lielāko klientu daļu veido cilvēki vecumā starp 25 - 30 gadiem, kuri apceļo pasauli. Citviet Eiropā lielu interesi par supošanu izrāda arī pensijas vecuma cilvēki, kuri sāk dzīvot "otro dzīvi". Nereti šīs grupas pārstāvji ir teju vai 90% no visiem ārvalstu kompāniju klientiem.

Šīgada būtiskā iezīme esot lielais korporatīvo pasākumu skaits. Pats Kristaps to skaidro ar sociālo tīklu ietekmi - Facebook vien viņiem ir vairāk  nekā 6000 sekotāju, un "katrs no viņiem taču kaut kur strādā". Šogad esot arī nedaudz citādāki individuālie klienti - ja pagājušajā vasarā tās nospiedošā pārsvarā (Kristaps lēš, ka ap 90%) bijušas dāmas ap trīsdesmit, tad šogad šīs dāmas ierodas jau vīriešu pavadībā un proporcija jau tuvojoties 50:50.

Pašam Kristapam vislabākie šķiet purva braucieni, kas ir ne tikai izklaides, bet arī izziņas pasākums.

Mūsu instrukcijas ir visspēcīgākās, jo balstītas uz starptautiskajā akadēmijā gūto praksi. Arī ūdenī iekritušo klientu skaits ir vismazākais - pagājušogad mēģinājām apkopot statistiku, sanāca, ka sezonas laikā no dēļa ūdenī iegāzušies 0,46% no visiem klientiem."

Runājot par riskiem, ar ko saistīta šī izklaide, Kristaps saka, ka sākotnēji bijusi ideja likt klientam parakstīt noteikumu veidlapu, taču viņam šķitis, ka tādējādi viņš it kā noņem no sevis atbildību.

Drošību paaugstina mazo grupu princips, kad instruktors var izsekot katram no braucējiem, turklāt pašam Kristapam ir glābēja sertifikāts. Tiek arī strikti ievērots: ja vēja ātrums ir lielāks par 4 m/s, supošanas pasākumi lielās ūdenstilpēs, piemēram, Daugavā, tiek atcelti. Tāpat tiek ņemti vērā arī citi laika apstākļu faktori, un, ja kaut kas neatbilst pašu uzstādītajiem standartiem, izbrauciens tiek atcelts.

Labāk mēs to naudu nopelnīsim rīt, nevis šodien riskēsim ar klientu veselību un dzīvību"

"SUP adventures" jautājumi un atbildes

Kad sākta darbība?

Uzņēmums dibināts 2016. gada aprīlī, taču pirmais SUP piedzīvojums notika vien 2016. gada 22. augustā.

Uzņēmējdarbības forma

SIA

Īpašnieku skaits

1

Īpašnieku pamatizglītība

Bakalaura grāds sabiedrības vadībā un publiskajās attiecībās (BA Turība), kā arī nepabeigts maģistra grāds stratēģiskajā vadībā un līderībā (LU)

Nodarbināto skaits

5

Noieta tirgus/klientu loks

Aktīvās atpūtas cienītāji vecumā no 18 līdz 55

Aktivitātes sava biznesa popularizēšanai

Pamatā mārketinga aktivitātes FB un Instagram soc. tīklos

Kas traucē biznesam?

Latvijas klimats (par ko šogad nevar sūdzēties)

Lielākie panākumi

Daudz apmierinātu un laimīgu klientu;

Izvirzīšana Zviedrijas Biznesa gada balvai Latvijā 2017;

Pirmajā darbības gadā kļūt par populārāko SUP aktivitāšu operatoru soc. tīklu vidē.

Lielākā neveiksme

Pēc lielu sākotnējo investīciju veikšanas piedzīvotā lietus sezona 2017. gada vasarā.

Ko nācies upurēt biznesa vārdā?

Brīvo laiku, brīvos līdzekļus un vēl šo to, taču nekas netiek nožēlots, jo tas viss radījis ko citu: prieku vērot un veidot uzņēmuma attīstību.

Kur redzat sevi pēc trim gadiem?

Ja runājam par šo projektu, tad mērķis šajā laikā ir būt tirgus līderiem Eiropā, taču, sperot soļus uz priekšu, jau dzimušas idejas arī jauniem projektiem.

Gūtās atziņas

Panākumus gūst tie, kuri nepadodas pie pirmajām, otrajām vai trešajām grūtībām. Ja rezultāts nāktu viegli, tad jau ikviens to paveiktu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Uz augšu