Jaunus pasažieru vilcienus sola 2020.gadā; cik tie izmaksās un kur ņems naudu - vēl nav skaidrs (1)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Zane Bitere/LETA

Kamēr četri VAS "Pasažieru vilciens" izsludinātā iepirkuma konkursa pretendenti gatavo savu finanšu piedāvājumu elektrovilcienu piegādei, uzņēmums jau kaļ plānus par biežākiem kursēšanas grafikiem un pasažieru skaita kāpumu. Tomēr vēl joprojām nav skaidrs, cik tieši modernie vilcieni izmaksās un kur šim iepirkumam aizņemties naudu. 

Atbilstoši pašreizējam plānam pirmajam no 32 vilcienu sastāvam jābūt piegādātam 2020.gada beigās, bet pēdējam - 2023.gada beigās.

Patlaban "Pasažieru vilciens" jauno elektrovilcienu iepirkuma procedūrā ir pabeidzis četru pretendentu iesniegto tehnisko piedāvājumu vērtēšanu. Pretendentiem ir nosūtīts uzaicinājums līdz šā gada 6.augustam iesniegt savus finanšu piedāvājumus elektrovilcienu piegādei, ceturtdien žurnālistiem pastāstīja Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Finanšu piedāvājums ir iepirkuma procedūras pēdējais etaps, un pēc finanšu piedāvājumu izvērtēšanas tiks noskaidrots jauno elektrovilcienu piegādātājs.

Tiesības piegādāt jaunos vilcienus būs pretendentam, kurš piedāvās ekonomiski izdevīgāko vilcienu cenu. Vilcienu cena tiks vērtēta visā to paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados. Grigulis norādīja, ka tiks ņemtas vērā ne tikai pašu vilcienu ražošanas un piegādes izmaksas, bet arī to ikdienas uzturēšanas, tehniskās apkopes, rezerves daļu, enerģijas patēriņa un citas izmaksas ilgtermiņā uz viena pasažiera sēdvietas vienību.

Grigulis pagaidām neatklāja jauno vilcienu tehnisko specifikāciju, piemēram, garumu vai pasažieru ietilpību.

Būtiskākie uzlabojumi pasažieriem būs viena līmeņa iekāpšana vilcienos, klimata kontrole salonos, mūsdienu prasībām atbilstošas labierīcības, ērtības pasažieriem ar īpašām vajadzībām.

Vilcieni būs aprīkoti ar video un audio informēšanas iekārtām, vilcienu gaita būs vienmērīgāka, trokšņu līmenis salonos zemāks. Jaunajos vilcienos tiks paredzēta arī tāda papildu ērtība pasažieriem kā iespēja brauciena laikā uzlādēt savas viedierīces.

Grigulis norādīja, ka patlaban nav iespējams pateikt vilcienu iegādes summu, kā arī to, kas tieši to iegādi finansēs.

Tiek izskatīti trīs iespējamie finansējuma veidi - vietējo banku aizdevums, Valsts kases aizdevums, vai arī starptautisko banku, to skaitā Eiropas Investīciju bankas, aizdevums tā dēvētā "Junkera plāna" ietvaros.

Pēc jauno elektrovilcienu iegādes AS "Pasažieru vilciens" plāno ieviest intervālu grafiku un audzēt pasažieru skaitu no esošajiem 17 miljoniem līdz 25 miljoniem gadā, ceturtdien žurnālistiem uzņēmuma vadītājs.

Intervālu grafiks paredz, ka noslogotākajos laikos - darba dienu rītos un vakaros - vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.

Paredzēts, ka jaunie elektrovilcieni kursēs Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā.

Ņemot vērā kaimiņvalstu pieredzi un pašreizējo darba svārstmigrāciju Rīgas virzienā, Grigulis prognozēja, ka trīs gadu laikā pēc jauno elektrovilcienu saņemšanas un intervālu grafika ieviešanas pasažieru skaits pieaugs no pašreizējiem 17 miljoniem līdz aptuveni 25 miljoniem pasažieru gadā. Jau tagad, pēdējo divu gadu laikā, "Pasažieru vilciena" pasažieru skaits audzis par 632 000.

"Šāds pieaugums būs iespējams pie nosacījuma, ka tiks nodrošināta atbilstoša dzelzceļa infrastruktūra, tajā skaitā platformu paaugstināšana un ātruma palielināšana, kā arī tiek attīstīta tā saucamā "Park&Ride" sistēma un paplašināta vienoto biļešu iegāde," sacīja Grigulis.

Grigulis arī norādīja, ka "Pasažieru vilciens" joprojām domā arī par jaunu dīzeļvilcienu iegādi. "Kaimiņvalstis iegulda lielus līdzekļus ritošā sastāva modernizācijā. Ja mēs neattīstīsim šo segmentu, tad uz kaimiņu fona būsim ļoti vāji," sacīja Grigulis.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu