Kā izvēlēties savu eParakstu?

Dalīties Dalīties E-pasts Drukāt Iesūtiet ziņu Komentāri

FOTO: Pixabay

Rinda valsts iestādē vai pastā, kas tieši tad, kad tev jāsteidzas, virzās gliemeža ātrumā. Neveikla dokumentu mape, kas tiek aizmirsta kafejnīcā; papīri, kas burzās. Laikmetā, kad mēs lielu daļu laika pavadām virtuālajā vidē un zibens ātrumā apmaināmies ar informāciju, atrodoties jebkurā pasaules malā, rindā stāvēšanas sports, lai ar roku uzvilktu paraksta cilpas uz dokumenta, šķiet aizvēsture.

Neproduktīvo laika tērēšanu var viegli apiet rokas paraksta vietā izmantojot elektronisko parakstu (eParakstu).  Līdz ar to saziņa ar valsts un pašvaldības iestādēm, līgumu, rēķinu un darījumu parakstīšana  kļūst ērta, ātra un vienkārša. To apliecina kaut vai fakts, ka gadu no gada eParaksta lietošanas biežums pieaug -  2011.gadā tas tika izmantots 300 000 reižu, 2016. gadā vairāk nekā 4 miljonu reižu, bet 2017. gadā jau teju 5 miljons reižu.

Par to, kas ir eParaksts, kā izvēlēties sev piemērotāko un kas nepieciešamas tā lietošanai, stāsta VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centra Korporatīvās komunikācijas daļas vadītāja Vineta Sprugaine.

Ar ko atšķiras eParaksta rīki un kāpēc to ir tik daudz? 

eParaksts ir personas individuālais paraksts elektroniskajā vidē, kam ir tāds pats spēks kā personas pašrocīgam parakstam uz papīra formāta dokumenta. Tāpat eParaksts pilda ne tikai dokumenta parakstīšanas, bet arī personas identitātes apliecināšanas funkciju elektroniskajā vidē, piemēram, lai darbotos dažādās informācijas sistēmās un portālos. 

Katrs eParaksta rīks ir gājis evolūcijas ceļu, attīstoties, pilnveidojot funkcionalitāti un domājot par gala lietotāju un tā ērtībām, un joprojām katrs no tiem, kādā dzīves brīdī var izrādīties visērtākais. Persona var izmantot vienu vai vairākus eParaksta rīkus atbilstoši situācijai un apstākļiem, kuros atrodas.

Piemēram, ceļojot vai esot izbraukumā, kur nav pieejams dators, persona var ērti atvērt, pārbaudīt un parakstīt dokumentu viedtālrunī, kā arī no viedtālruņa to nosūtīt adresātam. Esot birojā vai mājās, pie datora, kas sagatavots darbam ar eParakstu, persona izmantos savu eID vai eParaksta karti. Gadījumos, kad karte nav pie rokas, persona varēs parakstīt dokumentus arī portālā eParaksts.lv. 

Šobrīd var teikt, ka esam izveidojuši ideālo eParaksta rīku komplektu iedzīvotājam, lai ikvienā dzīves situācijā varētu rast pieejamu un apstākļiem piemērotu dokumentu parakstīšanas veidu – portāls eParaksts.lv, eID karte vai eParaksta karte un eParaksts viedtālrunī!

Izvēlēties vienu vai lietot visus?

Senākais eParaksta nesējs ir eParaksta karte, kas tiek izsniegta tikai juridiskām personām. Lai gan persona šo karti var izmantot kā privātu, tā uzņēmuma vai organizācijas dokumentu parakstīšanai, tā tiek izsniegta tikai uzņēmuma vai iestādes  paraksttiesīgajam personām un darbiniekiem, kam darba pienākumu veikšanai nepieciešams eParaksts. 

Privātpersonām  izplatītākais eParaksta nesējs ir eID karte, ko izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.

No 2023.gada eID karte būs obligāta visiem Latvijas pilsoņiem, turklāt jau no nākamā gada 1.janvāra eID kartē ikvienam būs bez maksas pieejams neierobežots eParakstīšanās reižu skaits.

Saņemot eID karti, tās turētājs elektroniskajā vidē var gan apliecināt identitāti, gan parakstīt dokumentus. Lai to darītu, personai būs jāzina kartes PIN informācija, ko izsniedz līdz ar karti.  Tāpat būs nepieciešams  kartes lasītājs, kas savieno karti un datoru, ko var iegādāties lielākajos elektronikas preču veikalos. Dators ir jāsagatavo darbam ar eID karti, lai dators un interneta pārlūkprogrammas “atpazītu” eID karti. Datora sagatavošana aizņems aptuveni 10 minūtes, jo personai portālā eParaksts.lv  būs jālejupielādē bezmaksas programmatūra eParakstītājs 3.0. Personām, kuras lielāko dienas daļu pavada strādājot ar datoru, tieši eID  karte nereti ir piemērotākais un atbilstošākais, lai varētu ērti un ātri parakstīt dokumentus vai piekļūt sev interesējošajiem e-pakalpojumiem.

Gadījumos, kad persona, kura, saņemot eID karti ir atteikusies no eParaksta funkcionalitātes, tomēr vēlēsies izmantot eParakstu savā kartē, būs jāvēršas PMLP, lai aktivizētu eParakstu. 

Tāpat būs jārīkojas gadījumos, kad persona nozaudējusi saņemtos PIN kodus. Ārpus Latvijas esošie  eID karti vai PIN informāciju var saņemt Latvijas Diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā ārvalstīs.

Dokumentu parakstīšana portālā iedzīvotājiem pieejama jau kopš 2011.gada, un virknei eParaksta lietotāju tieši šis dokumentu parakstīšanas veids šķiet visērtākais, jo nav nepieciešami nekādi papildrīki portāla lietošanai. Lai parakstītu dokumentus portālā, personai  nepieciešams apliecināt identitāti ar mobilo lietotni eParaksts mobile. Tāpat portālā var parakstīties arī eID vai eParaksta kartes lietotāji, pieslēdzoties portālam un izmantojot kartes PIN informāciju.

Identitāte un paraksts viedierīcē

Kopš šā gada sākuma ikviens eParaksta lietotājs var ērti un vienkārši izmantot eParakstu savā viedierīcē. Mobilā lietotne eParaksts mobile nodrošina personas identitātes apliecināšanu gan dokumentu parakstīšanai portālā eParaksts.lv, gan darbam citās informācijas sistēmās un portālos, piemēram, Latvija.lv, e-Pakalpojumi.lv, Rēķini.lv, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā un citviet.

Mobilā lietotne eParakstsLV ļauj eParaksta lietotājam ērti un droši parakstīt dokumentus viedtālrunī.

eParaksts viedtālrunī ir ļoti noderīgs personām ar dinamisku dienas ritmu, kuri ne vienmēr atrodas pie datora.

Viedtālrunis personai vienmēr ir līdzi un ļauj gan apskatīt un pārbaudīt jau saņemtu parakstītu dokumentu, gan parakstīt to un tieši no viedierīces nosūtīt adresātam e-pastā vai citā sev ērtā informācijas apmaiņas vietnē, piemēram whatsApp, google drive). 

Lai iegūtu eParaksts mobile, persona, kas vēl nelieto eParakstu eID kartē, portālā eParaksts.lv aizpilda pieteikumu eParaksts mobile saņemšanai, izvēlas sev ērtāko līguma parakstīšanas veidu un pēc līguma parakstīšanas pabeidz pieteikšanos, izveidojot PIN, ko izmantos, apliecinot identitāti, un paroli, ar kuru varēs parakstīt dokumentus gan portālā eParaksts.lv , gan mobilajā lietotnē eParakstsLV.  Ja personai jau ir eParaksts eID kartē, tad līgumu varēs parakstīt  attālināti un eParakstu viedtālrunī varēs sākt lietot dažu minūšu laikā. 

Abas lietotnes un to lietošana ir bez maksas. 

Mobilās lietotnes ir piemērotas gan personām, kas dokumentus paraksta reti un nevēlas iegādāties kartes lasītāju, gan personām, kam tas nepieciešams bieži, neatkarīgi no atrašanās vietas.

Šobrīd ar eID karti ik mēnesi eParaksts tiek lietots vidēji 80-100 tūkstošus reižu. Lietotni eParaksts mobile, kas tika ieviesta šā gada sākumā, ieguvuši un lieto jau vairāk nekā 23 000 personu.  

Uz augšu