Kariņš: Lēmums par "PNB Bankas" darbības apturēšanu liecina par efektīvu uzraudzību

Valdības vadītājs Krišjānis Kariņš

FOTO: Valsts kanceleja

Eiropas Centrālās bankas lēmums par "PNB Bankas" darbības apturēšanu liecina par efektīvu un atbildīgu uzraudzību banku sektorā, pastāstīja Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV).

Viņš skaidroja, ka Eiropas Centrālā Banka un Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) savā kompetencē ir izvērtējušas situāciju "PNB Banka" un pieņēmušas lēmumu apturēt tās finanšu pakalpojumu sniegšanu. "Situācija banku sektorā ir stabila, pieņemtie lēmumi liecina par efektīvu un atbildīgu uzraudzību. Latvijas finanšu sektors kļūst arvien sakārtotāks un drošāks," uzsvēra premjers.

Kariņš atzīmēja, ka vistuvākajā laikā FKTK un atbildīgās institūcijas sniegs visu bankas klientiem nepieciešamo informāciju un atbalstu, nodrošinot likumā noteiktās klientu aizsardzības garantijas.

Jau vēstīts, ka ceturtdien plkst.21 apturēta "PNB bankas" darbība.

FKTK informēja, ka, ievērojot Eiropas Centrālās bankas un Eiropas Vienotā noregulējuma valdes lēmumus, aptur finanšu pakalpojumu sniegšanu "PNB bankā" un pieņem lēmumu par noguldījumu nepieejamību.

"Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs, 15.augustā lēmusi atzīt to par tādu finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās. Savukārt Eiropas Vienotā noregulējuma valde ir pieņēmusi lēmumu neveikt "PNB bankas" noregulējumu, kas nozīmē neveikt pasākumus, lai bankas darbību stabilizētu. Ņemot vērā minēto un rūpējoties par bankas klientu noguldījumu aizsardzību, FKTK padome ārkārtas sēdē ir pieņēmusi lēmumu apturēt finanšu pakalpojumu sniegšanu "PNB bankā" un lēmusi par noguldījumu nepieejamību," pauda komisijā.

Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs pieņēmis šādu lēmumu, konstatējot, ka banka nav ievērojusi regulējošās prasības, un izvērtējot bankas finansiālo situāciju.

"Mēs apzināmies, ka šī ir negaidīta ziņa bankas klientiem, taču varam apliecināt, ka FKTK darīs visu iespējamo, lai izveidotu ērtāko un efektīvāko risinājumu un pēc iespējas ātrāk klientiem sāktu garantētās atlīdzības izmaksu - līdz 100 000 eiro katram. Jau tuvākajās dienās, kā rāda pirmie aprēķini, 99,2% noguldītāju varēs sākt saņemt visu savu uzkrāto naudu bankā, ko pilnībā segs no Noguldījumu garantiju fonda līdzekļiem," sacīja FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale.

Komisijā atzīmēja, ka FKTK padome ir lēmusi par noguldījumu nepieejamību, lai pēc iespējas ātrāk klienti varētu saņemt garantēto atlīdzību. Par garantēto atlīdzību izmaksu veidu un kārtību FKTK lems jau tuvākajās dienās.

Garantēto atlīdzību izmaksa jāuzsāk ne vēlāk kā 8.darba dienā pēc noguldījumu nepieejamības iestāšanas. Noguldījumu garantiju sistēma paredz katram "PNB bankas" klientam noguldījumu izmaksu garantētās atlīdzības veidā līdz 100 000 eiro.

Garantētā atlīdzība līdz 100 000 eiro apmērā tiks izmaksāta gan fiziskām, gan juridiskām personām par visu veidu noguldījumiem jebkurā valūtā. Garantētā atlīdzība attiecas uz bankas klientu līdzekļiem, uz noguldījumu procentiem, kas uzkrāti līdz noguldījumu nepieejamības iestāšanās dienai, uz atlikumiem norēķinu kontos vai algas kontos un uz līdzekļiem krājkontos.

Tāpat LETA vēstīja, ka no "PNB bankas" klientiem apmēram 40% ir seniori, aģentūrai LETA pavēstīja FKTK, atsaucoties uz datiem 2018.gada beigās.

Komisijā informēja, ka "PNB bankai" ir universāla banka, kurai 2018.gada beigās bija 99 600 klientu, no kuriem 91 400 bija iekšzemes klientu (38% ar nulles konta atlikumu), un būtiska klientu daļa bija seniori - aptuveni 40 000.

Pēc bankas sniegtās informācijas, 2019.gada marta beigās "PNB bankas" kopējais noguldījumu apmērs bija 472 miljoni eiro.

2018.gada 31.decembrī "PNB bankas" grupa nodarbināja 891 darbinieku, tostarp bankā strādāja 538 darbinieki.

Pēc aktīvu apmēra "PNB banka" pagājušā gada beigās bija sestā lielākā banka Latvijā. Bankas grupas bilances kopējais aktīvu apmērs 2018,gada 31.decembrī veidoja 542 miljonus eiro.

Banka piedāvāja pakalpojumus privātpersonām, uzņēmumiem, pašvaldībām, starptautiskajiem klientiem - privātpersonām un uzņēmumiem, VIP kategorijas klientiem.

Klientiem banka piedāvāja tādus produktus kā norēķinu konti, internetbanka, kredītkartes, debetkartes, pakalpojumu komplekti, pensiju otrā līmeņa kapitāla pārvaldība, valūtas maiņa, skaidras naudas darījumi, naudas pārskaitījumi (iekšzemes, starptautiskie), īstermiņa kredītprodukti, tirdzniecības finansēšanas risinājumi, garantiju pakalpojumi, brokeru pakalpojumi, maržinālā tirdzniecība, seifu pakalpojumi.

Uz augšu