Noskaties "Latvijas dzelzceļš" vēl arvien iegādājas pakalpojumus no uzņēmumiem, kas saistīti ar Putina režīmu (2)

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Valdība šonedēļ lepni ziņoja, ka esam pirmā valsts Eiropā, kas apturējusi Krievijas lauksaimniecības produktu importu. Tomēr ir kāda sfēra, kur atkarību no agresorvalsts nav izdevies mazināt gadiem. Tas ir dzelzceļš. Jau vairākkārt esam stāstījuši, ka sliežu ceļu infrastruktūrā izmanto Krievijā un Baltkrievijā ražotas iekārtas un programmatūras. TV3 raidījumam "Nekā personīga" kļuvis zināms, ka valsts uzņēmums "Latvijas dzelzceļš" (LDz) joprojām turpina iepirkumos iegādāties pakalpojumus no Krievijas kompānijām, lai uzturētu Krievijas diktatora Vladimira Putina režīmā ražotās sakaru sistēmas.

Divus gadus pirms Krievijas pilna apmēra iebrukuma Ukrainā tika ziņots, ka LDz iepērk svarīgu sakaru tīkla infrastruktūru no Baltkrievijas valsts uzņēmuma, kas apkalpo baltkrievu armiju, - kompānijas "AGAT – vadības sistēmas". Tas ir meitas uzņēmums valsts holdingam, kas nodrošina praktiski visus Baltkrievijas armijas izmantotos sakaru rīkus. Tajā skaitā ierīces izlūkošanai, īpaši aizsargātu skaitļošanas tehniku, radiolokācijas iekārtas un karaspēka kontrolmēraparātus. Tolaik LDz apgalvoja – jau divus gadus notiekot darbs, lai baltkrievu sistēmu nomainītu.

Mēnesi pēc Ukrainas kara sākuma dzelzceļa vadība solīja, ka esot noslēgusies projekta pirmā fāze un visu projektu plānots pabeigt līdz 2024. gada beigām. Jau tolaik vairākas par drošību atbildīgās amatpersonas ar bažām raudzījās uz dzelzceļa iesaistīšanu slepenajos krīzes plānos, kas paredz kādu nelaimju vai potenciāla militāra apdraudējuma novēršanu.

Nu jau rit trešais kara gads Ukrainā. Valsts iestādes mudina uzņēmējus nesadarboties ar Krieviju, lai nestiprinātu tās kara mašinēriju. Tomēr LDz sadarbību ar agresoru turpina, ne tikai pārvadājot caur mūsu valsts teritoriju krievu graudus un citus produktus. Valsts dzelzceļa sistēmas saimnieks joprojām pērk pakalpojumus, lai nodrošinātu Krievijā un Baltkrievijā ražoto sakaru un operētājsistēmu darbību un uzturēšanu.

"Химэксперт" (aģentūra "Himekspert")

Par 12 700 eiro bez konkursa nolemts pirkt vairāku specifisku operētājsistēmu uzturēšanas pakalpojumus (Z/OS operētājsistēmas, MQSeries DB2 un Ziņojumu pārraides sistēmas (SPS) atbalsta uzturēšana). Kā skaidro dzelzceļa nozares speciālisti, šī ir automatizēta pārvadājumu operatīvās vadības sistēma, ko saīsinājumā dēvē par APOVS. To var uzskatīt par kritiski svarīgu iekšējās sakaru sistēmas sastāvdaļu. Ar tās palīdzību iespējams kontrolēt pārvadājumu procesu, un tas darbojoties arī kā savienojošs elements starp vairākām dzelzceļa izmantotām apakšsistēmām.

Kā šī produkta piegādātājs ir izvēlēta Krievijas kompānija Aģentūra "Himekspert". Tās darbības veids gan ir nedaudz cits - uzņēmums ir laboratorijas aprīkojuma piegādātājs, kas pakalpojumus piedāvā molekulāri bioloģiskajām laboratorijām. Kā liecina kompānijas publiski sniegtā informācija, starp tās top klientiem ir Krievijas Federācijas Izmeklēšanas komiteja, Krievijas Iekšlietu ministrijas galvenais direktorāts Stavropoles un Irkutskas reģionos, Krievijas Federālais soda izpildes dienests, Centrālais epidemioloģijas pētniecības institūts, kas atrodas RosPotRebNadzora (Роспотребнадзора) struktūrā.

Tātad galvenie uzņēmuma sadarbības partneri ir saistīti ar Krievijas iekšlietu un drošības struktūrām.

LDz un "Himekspert" līguma darbības termiņš plānots no šī gada 1. aprīļa līdz 2025. gada 31. martam.

"Иннотех" ("Innoteh")

90 200 eiro dārgu līgumu līdz šī gada beigām LDz noslēdzis ar Krievijas firmu "Innoteh". Tas paredzēts, lai nodrošinātu Staciju automatizētās vadības sistēmas jeb SAVS programmatūru. Ar šīs sistēmas palīdzību iespējams automatizēt kravu iekraušanas procesu un nodrošināt informācijas apmaiņu ar citu - kravu pārvadājumu sistēmu.

Iepirkums: Staciju automatizētās vadības sistēmas (SAVS) izmaiņu pieprasījumu izstrādes darbu pasūtīšana.

IT Uzņēmums "Innoteh" ietilpst Krievijas holdingā T1. Tas ir lielākais Krievijas IT sistēmu izstrādātājs un uzturētājs. Tā īpašnieki publiski nav atklāti. Bet kompānija sadarbojas ar Krievijas pastu, "Rostelekom", lielāko ūdens spēkstaciju uzņēmumu "RusHidro", "Rosteh" un citām ar režīmu saistītām kompānijām. Noslēgtā līguma termiņš ir līdz šī gada beigām.

АЙТРАНС ("Ajtrans")

Par 6700 eiro LDz līdz šī gada beigām pagarina līgumu par trīs specifisku programmu autortiesību atbalsta uzturēšanu. Pakalpojuma sniedzējs ir Krievijas uzņēmums "Ajtrans". Kompānija kopš 1998.gada izstrādā programmatūru automatizētām uzņēmuma "Krievijas dzelzceļš" vadības sistēmām kravu pārvadājumiem.

Iepirkums: Līgums Par programmas līdzek|u CKM, EDS un SP autortiesību atbalsta uzturēšanas pagarināšanu.

Autora atbalsts Komutācijas un maršrutēšanas centra (SRC) programmatūras Latvijas nacionālajā mezglā "Infoset-21", Elektroniskās dokumentu piegādes sistēmas (EDDS), protokolu sarunu serveri (SSP).

Robežas stiprināšanas darbi, lai nodrošinātu mūsu valsts drošību, pamatīgi satrauca Daugavpils mēru. Pretmobilitātes plāns paredz ceļu bloķēšanu, aizsargsistēmu veidošanu. Sava loma krīzes brīdī būtu arī dzelzceļam.

Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis (Jaunā Vienotība) komentē: "Ja Krievijas pusē elektroniski nonāk informācija par visu mūsu iekšējo kustību, nu tas nav drošību veicinoši. Pat vairāk - apdraudoši."

Latvija nav tik milzīga valsts kā Krievija, kam dzelzceļš ir galvenais lielu militāru kravu transportēšanas veids. Bet arī mūsu armijas plānos dzelzceļam ir noteikta loma. Arī jaunā Sēlijas poligona tuvumā atrodas sliežu ceļš. Sliedes Baltijas valstis caur Suvalku koridoru savieno ar pārējo Eiropu. Dzelzceļš var palīdzēt ātri pārvietot lielu daudzumu civiliedzīvotāju no krīzes skarta reģiona. Militāro mācību laikā dzelzceļu izmanto arī sabiedroto spēku tehnikas pārvietošanai.

Zemessardzes komandieris, brigādes ģenerālis Kaspars Pudāns uzskata, ka tas ir drošības apdraudējums.

"Riski vai varianti par to, ka informācija vienlaicīgi par mūsu sabiedroto vai mūsu pašu spēku pārvietošanos tagad ikdienā vai arī krīzē eskalējoties vai pieaugot būtu pieejami tik viegli pretiniekam, tas nav pieļaujams."

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (Progresīvie) komentē: "Izraut vienā dienā LDz ārā no šīs ekosistēmas droši vien ir izaicinājums, bet jebkurā gadījumā kara apstākļos nav pieļaujama situācija, kad šāda veida informācijas pieejamība par mūsu kritisko infrastruktūru mūsu faktiski ienaidniekam dod iespēju iegūt šādu kritisku informāciju."

LDz mums par šiem iepirkumiem no Krievijas atbildēt izvēlējās tikai rakstveidā.

Šīs sistēmas uzņēmums izmantojot pēdējos 20–30 gadus, un tik ātri no tām pāriet uz jaunām neesot iespējams. Tieši tāpat kā 2020. gadā, arī šobrīd LDz piesauc kopā ar Igauniju sāktu projektu, lai kaitīgās iekārtas pamazām nomainītu. Jau līdz šī gada beigām tika solīts projektu pabeigt. Bet tagad atklājas, ka radušās problēmas. Kas nozīmē – satiksmes ministra solījumu pēc iespējas ātrāk aizstāt šaubīgās sistēmas īstenot var neizdoties.

"Latvijas dzelzceļa" rakstiskā atbilde 

Ņemot vērā ievērojamos finanšu līdzekļus - pēc pēdējiem aprēķiniem aptuveni 8 milj. EUR, kas nepieciešami, lai veiktu IT sistēmu nomaiņu, darbu otro kārtu bija plānots uzsākt 2024. gadā, izmantojot valsts un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūras (CINEA) Militārās mobilitātes līdzekļus. Tomēr, neskatoties uz to, ka LDz jau vairākus gadus iesniedz attiecīgus pieteikumus, kā arī ir saņēmis apliecinājumus no valsts institūcijām par nepieciešamo līdzekļu iespējamo piešķiršanu, pagaidām finansējums šo sistēmu nomaiņai nav piešķirts.

"Acīmredzot process, lai pārietu uz cita veida programmnodrošinājumu, iespējams, vēl nav noslēdzies, bet man nav pietiekami daudz informācijas, lai spriestu," saka ministrs. "Katrā ziņā politiski esmu signalizējis gan LDz, gan citiem dzelzceļa infrastruktūrā un ekosistēmā esošajiem spēlētājiem, ka šis ir brīdis, kad ar augstāko prioritāti pārorientēties uz rietumiem."

"Nekā personīga" atgādina, ka arī jaunajos "Škoda Vagonka" pasažieru vilcienos ir iemontētas Krievijā ražotas sakaru iekārtas, lai vilcieni spētu sazināties ar sistēmām LDz infrastruktūrā.

Pret to bija iebildis Valsts drošības dienests un "CERT.LV".

Pirms vairāk nekā gada tā laika satiksmes ministrs Tālis Linkaits solīja - iekārtas nomainīs, kad Latvija būs saņēmusi visus "Škoda Vagonka" ražotos vilcienus. Pagaidām par šādu plānu "Pasažieru vilciens" sabiedrību nav informējis.

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu