Ašeradens: Sabiedrība aktīvāk jāinformē par elektrotīkla efektīvu izmantošanu

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Čīka/LETA

Virzoties uz elektrotīkla efektīvu izmantošanu, sākts elektroenerģijas lietotāju uzvedības maiņas process, gan mājsaimniecībām, gan uzņēmumiem izvērtējot savu pieslēgumu un jaudu reālo nepieciešamību, kas nebūs ātrs process, bet ilgtermiņā ļoti nepieciešams, to šodien, tiekoties ar AS «Sadales tīkls» valdi, atzina ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens.

Darba sanāksmē ministrs ar «Sadales tīkla» vadību pārrunāja izmaiņas elektroenerģijas patērētāju uzvedībā un sistēmas kopējā darbībā pēc jauno elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifu spēkā stāšanās.

Saskaņā ar «Sadales tīkla» sniegto informāciju, vidēji 1500 klientu katru nedēļu piesakās elektrotīkla jaudas samazināšanai. No šā gada jūnija savā objektā esošo elektrotīkla jaudu ir pārskatījuši vairāk nekā 25 000 objektu īpašnieki, no kuriem aptuveni 6 000 ir juridisko klientu objekti un aptuveni 19 000 mājsaimniecību objekti.

Starp šiem objektiem visbiežāk bijuši tā saucamie «tukšie pieslēgumi» - vasarnīcas, garāžas, neapdzīvoti dzīvokļi, neapbūvēti zemesgabali, kur ir izveidots elektrotīkla pieslēgums, bet reālais elektrības patēriņš nav bijis.

«Šādas situācijas un pieslēgumu objekti raksturo nesaimniecisku elektrotīkla infrastruktūras lietošanu, kāda tā gadiem bijusi līdz šim. Visi Latvijas iedzīvotāji esam maksājuši par to, ka šiem, faktiski nelietotiem objektiem, tiek nodrošināta elektrības piegāde. Sadales tarifu līdzsvarošana mazina nevienlīdzību ikmēneša izmaksu ziņā starp klientiem - tiem, kas tērē elektrību, nav jāmaksā arī par tiem, kas to netērē. Aicinu katru elektroenerģijas lietotāju - gan mājsaimniecības, gan uzņēmējus - izvērtēt un sakārtot savā saimniecībā esošo elektrotīkla pieslēgumu, tādējādi arī samazinot ikmēneša izdevumus par elektroenerģiju,» norādīja Ašeradens.

Tikšanās laikā ministrs uzsvēra komunikācijas un klientu informēšanas būtisko nozīmi tarifu maiņas laikā, aicinot AS «Sadales tīkls» turpināt nopietni strādāt klientu informēšanas un konsultāciju jomā, nodrošinot maksimālu klientu atbalstu, izglītojot un informējot elektrības patērētājus.

«Ir svarīgi saprast, ka, īstenojot tik lielu reformu, kāda ir sadales tarifu līdzsvarošana, «Sadales tīklam» jāveicina sabiedrības kopējā izpratne par izmaiņu nepieciešamību un mērķiem; nedrīkst būt neziņa par notiekošo. Vienlaikus mērķtiecīgi jāstrādā pie atsevišķu klientu grupu individuālas informēšanas, lai palīdzētu tiem izvērtēt savā saimniecībā esošā pieslēguma efektivizēšanas un izmaksu samazināšanas iespējas. «Sadales tīkla» visai darbībai pēc būtības ir jābūt vērstai uz augsta līmeņa klientu apkalpošanu,» uzsvēra Ašeradens.

Tikšanās noslēgumā ministrs atgādināja, ka bez sadales tarifu maiņas elektroenerģijas sistēmas attīstības nolūkā patlaban noris darbs arī pie obligātā iepirkuma komponentes (OIK) reformas, kas arī ir daļa no elektrības tirgus ilgtermiņa attīstības stratēģijas.

«Mums jāveido ilgtspējīgs elektrotīkls - līdzsvarota tarifu sistēma, efektīva esošās infrastruktūras izmantošana, valsts atbalsta ierobežošana atjaunojamās enerģijas nozarei un dažādām lietotāju grupām pielāgota OIK maksājuma struktūra - tās ir akūti nepieciešamās reformas, kas jāīsteno, lai nodrošinātu kvalitatīvu, drošu elektroenerģijas apgādi, energoefektīvus lietošanas paradumus un uzņēmējdarbību motivējošu elektrības izmaksu portfeli,» norādīja ministrs.

Viņš arī atzīmēja, ka iepriekš īstenotās ilgtermiņa reformas - Latvijas elektroenerģijas tirgus liberalizācija un starpsavienojumu ar Skandināviju izbūve - ir bijis pareizs lēmums, kas devis elektroenerģijas cenas samazinājumu biržā par apmēram 20% pēdējā gada laikā.

«Sagaidāms, ka mazumtirdzniecības cenu kritums turpināsies arī 2017.gadā», prognozēja ministrs.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu