LTAB: OCTA joprojām ir zaudējumus nesošs apdrošināšanas veids, bet situācija uzlabojas

LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics

FOTO: Lita Krone / LETA

Latvijā transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšana joprojām ir zaudējumus nesošs veids, bet situācija uzlabojas, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam «Baltic Business Service» sacīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

«Tendence ir laba, jo zaudējumi samazinās. Piemēram, 2014.gada deviņos mēnešos, par kuriem ir apkopoti dati, zaudējumi bija 2,8 miljoni eiro. Gadu iepriekš tie bija 6,2 miljoni eiro. Līdz ar to OCTA joprojām ir zaudējumus nesošs veids, bet situācija uzlabojas.

Vienīgā nelaime ir tā, ka pretī ir neskaidrība par nemateriālo zaudējumu atlīdzināšanu,»

teica Stengrevics.

Viņš piebilda, ka valdība ir mainījusi noteikumus par to, kādā veidā izmaksā nemateriālos zaudējumus, un tādējādi gaidāms būtisks izmaksu palielinājums. «Tas nozīmē, ka

apdrošinātāju izmaksas nākotnē pieaugs.

Ja atbilstoši tiks celtas iemaksas, tad tas zaudējumus neradīs. Tomēr konkurence tirgū ir ļoti liela – OCTA piedāvā 11 apdrošināšanas kompānijas, cenas ir redzamas «on-line» režīmā un klientiem ir ļoti vienkārši tās salīdzināt un atrast zemāko cenu. Savukārt, ja cenas nepieaugs, tas atkal būs ceļš uz papildus zaudējumiem. Otra lieta ir Satversmes tiesas spriedums – tas ir uzrakstīts diezgan mīklaini. Jebkurā gadījumā tas var radīt papildus izmaksas,» klāstīja Stengrevics, piebilstot, ka Satversmes tiesas spriedums nav viennozīmīgi interpretējams.

LTAB vadītājs atzīmēja, ka

no ekonomiskā viedokļa, Latvijā OCTA polišu cenām ir būtiski jāaug, taču konkurence cenas spiež uz leju.

«Kurā mirklī apdrošinātāji pateiks: «Man tik lieli zaudējumi vairs nav pieņemami un es esmu gatavs zaudēt tirgus daļu», ir ļoti grūti paredzēt. Visiem jau ir skaidrs, ka mirklī, kad kāds pacels cenu, liela daļa klientu aizies pie citiem apdrošinātājiem. Līdz ar to jauna nauda šī apdrošinātāja kasē vairs neienāks, bet klienti, kuri bija līdz šim, joprojām radīs izmaksas. Tādēļ sākotnējā periodā šāds apdrošinātājs ieslīgs vēl lielākos zaudējumos. Pēc tam, protams, tie beigsies, bet šis sākotnējais periods ir jāspēj izturēt. Konkurence šādas darbības ļoti ierobežo,» sacīja Stengrevics.

LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sekmīgu darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.

Uz augšu