ASV par pievilcīgu cenu pārdod padomju iznīcinātāju "MiG-29"

Lidmašīna MiG-29

FOTO: Reuters/ScanPix

ASV Illinoisas štatā privāta aviācijas testu un treniņu kompānija “Air USA” paziņojusi, ka pārdod tās īpašumā esošo, Padomju savienībā ražoto iznīcinātāju “MiG-29”. Nosaukta arī cena – tā ir 4,65 miljoni ASV dolāru (aptuveni četri miljoni eiro). Lidmašīna uzbūvēta 1986. gadā, vēsta “Business Insider”.

Tomēr lidaparāts, neraugoties uz 32 gadu vecumu, ir ļoti labā tehniskajā stāvoklī. Tas nolidojis mazliet vairāk par 800 stundām. Lidmašīnas krāsa ir kā jauna, un tā ir balta, ar pelēkām iezīmēm. Lidmašīna reģistrēta ASV eksperimentālo lidaparātu reģistrā.

Kā norāda aviācijas eksperti, ceturtās paaudzes iznīcinātājs labā tehniskajā stāvoklī varētu maksāt vismaz 11 miljonus dolāru, tieši tādēļ šāda 4,65 miljonus lielā cena ir ļoti izdevīga un pievilcīga.

Tāpat ASV pārdošanā ir nonākusi “Cessna Citation XLS” privātā lidmašīna, kas veikusi vismaz 2000 lidojuma stundas. Šis lidaparāts gan maksā dārgāk – 7,1 miljonu dolāru (6,15 miljonus eiro).

Aviotehnikas pārdevējkompānijas pārstāvis Alberts Heidingers norāda, ka par lidmašīnām jau saņemti vairāki zvani, un ir cilvēki, kuri apsver iespēju iegādāties šos lidaparātus.

“Kas ir šādu lidaparātu pircējs? Tas ir cilvēks, kas ir bagāts un noteikti zināmā mērā saistīts ar aviāciju,” skaidro Heidingers.

Perspektīvā, ticamākais iznīcinātāja ‘MiG-29” pielietojums nākotnē varētu būt dažādiem gaisa šoviem, jo Savienotajās valstīs Padomju ražojuma lidmašīnu paraugdemonstrējumi ir liels retums.

Piemēram, kad 1990. gadā ASV ieradās padomju lidotāji ar “MiG-29” iznīcinātājiem, uz pirmajiem gaisa paraugdemonstrējumiem ieradās desmitiem tūkstoši cilvēku. Piemēram, Kalamazū Gaisa šovu Mičiganā 1990. jūlijā klātienē vēroja vairāk nekā 70 tūkstoši cilvēku. Amerikāņi vēlējās redzēt, kādas ir Padomju ražotās lidmašīnas, un uz ko tās ir spējīgas.

Ja lidmašīnu neiegādāsies kāda privātpersona, tad par iznīcinātāja iespējamo iegādi uzmanību izrāda “Collings Foundation”, kas nodarbojas ar vēsturisku lidaparātu saglabāšanu. Vēl potenciālo pircēju vidū ir simulāciju servisi, kas sadarbojas ar ASV armiju un citu Rietumvalstu gaisa spēkiem.

“Visu laiku notiek sarunas par lidaparātu pārdošanu. Tas pašlaik ir augošs bizness,” sacīja Heidingers.

Pārdošanā esošais iznīcinātājs pie bijušajiem īpašniekiem jau iepriekš ir kalpojis dažādos draudu simulāciju uzdevumos, tādēļ nav brīnums, kādēļ par lidmašīnas iegādi interesējas arī ar militāro jomu saistīti uzņēmumi. ASV ir atsevišķi uzņēmumi, kuru īpašumā ir dažādas krievu un padomju lidmašīnas, piemēram “Su-27”, kas simulācijās izmantota pirms diviem gadiem.

Teorētiski pastāv iespēja, ka lidmašīnu iegādājas kāda persona no ārvalstīm. Piemēram, Peru aktīvi izmanto vismaz 24 dažādas “MiG-29” iznīcinātāja versijas.

“Kurš varētu apmācīt potenciālo pircēju, kā lidot ar “MiG-29”? Ir varianti. Valstī ir vairāki cilvēki, kuri to var. Es pazīstu pilotu, kurš bija amerikāņu iznīcinātāja F-15 pilots, bet ar šo padomju lidmašīnām veica vairākus simtus lidojumu. Apmācības nav liela problēma,” norāda Heidingers.

“Raptor Aviation” uzsver, ka iznīcinātāja cena ir lielisks piedāvājums, kas ļoti drīz vairs nebūs pieejams.

Uz augšu