Dzelzceļa posmā Mažeiķi-Rīga varētu atjaunot pasažieru pārvadājumus

Dzelzceļa sliedes. Ilustratīvs attēls.

FOTO: Andrejs Baburovs / LETA

Pēc dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe atjaunošanas ar laiku varētu atsākties arī pasažieru pārvadājumi posmā Mažeiķi-Rīga, trešdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta Panorāma" sacīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

"Šis posms mums ir ļoti nozīmīgs, jo ir iespēja no Mažeiķu naftas rūpnīcas pa taisno uz Rīgu un tālāk arī uz Tallinu nogādāt kravas ar naftas produktiem, kā arī ar laiku mums būs iespēja atjaunot pasažieru pārvadājumus posmā Mažeiķi-Rīga," teica ministrs.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka "Lietuvos geležinkeliai" martā parakstīja līgumu par 2008.gadā izjauktā dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe atjaunošanu par 11,35 miljoniem eiro ar konkursā uzvarējušo Lietuvas kompāniju "Vitras-S", kas ietilpst Igaunijas uzņēmēja Oļega Osinovska kompānijas "Skinest Rail" grupā.

Dzelzceļa posma atjaunošanu plānots sākt jūnija pirmajā nedēļā, darbus pabeidzot līdz šā gada beigām, un tādējādi izpildot Lietuvas doto solījumu Eiropas Komisijai (EK), ka posms tiks atjaunots šajā termiņā.

Pērn augustā Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums izsludināja konkursu par 19,5 kilometrus garā dzelzceļa posma atjaunošanu starp Polijas naftas koncerna "PKN Orlen" meitasuzņēmumam "Orlen Lietuva" piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā.

Šis dzelzceļa posms tika negaidīti slēgts 2008.gadā "Lietuvos geležinkeliai" un "Orlen Lietuva" konflikta dēļ, skaidrojot to ar sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts. Naftas pārstrādes kompānijai līdz ar to nācās izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.

EK, pēc Latvijas un "Orlen Lietuva" pieprasījuma, 2013.gadā sāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai "Lietuvos geležinkeliai" tādējādi nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpis Eiropas Savienības monopoldarbības uzraudzības noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu. 2017.gada oktobrī EK paziņoja, ka noteikusi Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro sodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū. Tā paša gada nogalē Lietuvas valdība nolēma Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu atjaunot.

Uz augšu