Beidzot tiks atklāts "nolādētais projekts" - jaunā Berlīnes lidosta (1)

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: EPA/Scanpix

Ilgi aizkavēšanās gadi, skandāli, neziņa... Tas viss ir saistāms ar Berlīnes Brandenburgas lidostu, kas beidzot sestdien, 31. oktobrī, oficiāli sāks savu darbību, vēsta “The Local”.

Berlīnes jaunajai starptautiskajai lidostai bija jākļūst par Vācijas vienotības simbolu un pierādījumu, ka valsts ir spējusi veiksmīgi izmantot savu spēku pēc teju pusgadsimta pavadīšanas sadalītai Rietumos un Austrumos.

Tomēr tā vietā jaunā Berlīnes lidosta jeb saīsinājumā BER tiks atklāta tagad, 31. oktobrī – deviņus gadus pēc sākotnēji iecerētā atklāšanas datuma. Šajos deviņos gados lidostu ir vajājušas dažādas neveiksmes – tehniskas problēmas, darbu aizkavēšanās un skandāli. Līdz ar to lidosta kļuvusi par savdabīgu kauna traipu Vācijas reputācijai.

Apvienošanās simbols

Brandenburgas lidostas vēsture faktiski ir saistāma ar 1989. gada vēlu rudeni, kad pēc Berlīnes mūra krišanas pilsētas varasiestādes vēlējās būvēt jaunu lidostu, kas būtu kā simbols apvienotai valstij, kas Aukstā kara laikā sašķelta bija pavadījusi ilgus gadu desmitus.

Bez lidostas tehniskās abreviatūras BER lidostai tika dots bijušā Rietumvācijas kanclera Vilija Brandta vārds, kurš pirmais atklāja Rietumvācijas diplomātiskās attiecības ar austrumbloku pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados.

Atkalapvienošanās brīdī Vācijas galvaspilsētai bija trīs vidējas klases lidostas – Tēgele un Templhofa rietumos un Šēnefelde austrumos.

1996. gadā vietējās un nacionālās varasiestādes sāka veidot plānus par to, kā jaunā lidosta varētu pārspēt starptautiskās lidostas, kas atrodas Frankfurtē un Minhenē, un tika noteikts arī atklāšanas gads – 2011.

Templhofa, kas bija zināma ar savu nacisma laika ēras arhitektūru, tika slēgta 2008. gadā. Divi skrejceļi un lidostas teritorija tika pārveidoti par milzīgu parku ar dažādām izklaides iespējām, kamēr pārējās abas lidostas turpināja darbību.

Kļūmes un skandāli

2010. gadā parādījās pirmie signāli, ka kaut kas, iespējams, nebūs kārtībā. Projekta vadītāji paziņoja, ka Eiropas aviācijas stingrās regulas un lidostas plānošanas kompānijas bankrota dēļ bija jāveic virkne darbu, kas lidostas atklāšanas datumu pārceļ par vismaz vienu gadu. Kopš tā laika lidostas atklāšana tika periodiski atlikta.

2012. gadā, kad bija paredzēts lidostu atklāt, izrādījās, ka ugunsdrošības sistēmai ir pamatīgi defekti, tādēļ atklāšanas ceremonija, kurā vajadzēja piedalīties arī kanclerei Angelai Merkelei, tika atcelta.

Četrus gadus vēlāk, 2016. gadā, skandāli uzņēma arvien jaunus apgriezienus – prokurori izmeklēja indēšanas lietu, kurā bija noindēts ziņotājs, kas iepriekš bija sniedzis ziņas par pārlieku lielo korupciju projekta gaitā. Tāpat nestrādāja gaismas sistēmas, eskalatori bija pārāk īsi, arī telpām bija zināmas tehniskas problēmas... Projektā atklājās viena neveiksme pēc otras.

Izmaksas paceļas gaisā

Lidostas sākotnējās izmaksas bija 1,7 miljardi eiro. Tomēr šogad šī summa sasniedz jau 6,5 miljardus eiro, un tas pilsētas budžetam ir pamatīgs slogs, kādēļ ir nācies nokļūt arī parādos.

Reiz populārais Berlīnes mērs Klauss Voveraits, kurš palicis atmiņā ar frāzi “nabadzīgi, taču seksīgi”, kļuva par vienu no lielākajiem upuriem šajā projektā.

Voveraits bija lidostas pārraudzības valdes priekšsēdētājs, un tieši viņš tika vainots par līdzekļu pārtērēšanu, kā rezultātā viņš atkāpās no amata. Viņš atzina, ka Berlīnes jaunā lidosta ir bijusi “lielākā kļūda, ko pieļāvis 13 gadu laikā, esot Berlīnes mēra amatā”.

Savukārt citas lidostas amatpersonas un vietējie mediji sāka runāt, ka šis projekts vispār ir “nolādēts”, tādēļ arī tā atklāšana bija ļoti sāpīgs jautājums.

Vietējā opozīcija

Referendumā, kurā piedalījās Berlīnes iedzīvotāji 2017. gadā, tika pausts atbalsts Tēgeles lidostas darbības saglabāšanai, tomēr – šīs lidostas infrastruktūra jau bija daudzējādā ziņā novecojusi.

Balsojums parādīja, ka berlīnieši ļoti augstu novērtē lidostu, kas tika uzbūvēta vien 90 dienu laikā 1948. gadā. Tai bija garākais skrejceļš Eiropā, un šī lidosta bija galvenais punkts, kas ļāva pārvarēt padomju organizēto ceļu un dzelzceļu blokādi rietumu sektoram.

Tomēr, neraugoties uz balsojuma rezultātiem, Berlīnes varasiestādes lēma par labu lidostas slēgšanai 2020. gada nogalē. Turpmāk šeit būs biroju zona, bet termināļu ēkas pārtaps par universitātes zinātņu telpām.

Atklāšana pandēmijas laikā

Tūrisma jomas eksplozija un lēto lidojumu daudzums pēdējās desmitgades laikā lika domāt, ka Brandenburgas lidosta ir pārāk maza.

Lidostas kapacitāte ir 27 miljoni pasažieru gadā, bet atklājot otro termināli pēc dažiem gadiem – pat 33 miljoni.

2019. gadā Berlīnes abas lidostas - Tēgele un Šēnefelde apkalpoja 35 miljonus pasažieru. Varasiestādes gan nolēma, ka komunistu ēras laikā tapusī Šēnefeldes lidosta iegūs jaunu vietu un darbosies kā jaunās lidostas 5. terminālis.

2019. gada beigās projekta vadītāji beidzot paziņoja – lidosta būs gatava atklāšanai 2020. gadā. Ar aviācijas satiksmes samazinājumu 70% apmērā, ko izraisījusi pandēmija, vismaz lidostas kapacitāte tuvāko gadu laikā nebūs tas jautājums, par ko uztraukties.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu