Miljardi par ziņapmaiņas rīku: Kādēļ "Salesforce" iegādājās "Slack" un galvenie darījuma riski

FOTO: Reuters / Scanpix

2. decembrī ASV kompānija “Salesforce” paziņoja, ka iegādāsies korporatīvo ziņapmaiņas rīku “Slack” par 27,7 miljardiem dolāru. Tas ir viens no iespaidīgākajiem darījumiem tehnoloģiju tirgū, taču “Salesforce” arī var nesaņemt no uzņēmuma iegādes vēlamo efektu, brīdina eksperti.

Kā vēsta “Forbes”, pirmās ziņas, ka “Salesforce” vēlas iegādāties “Slack”, izskanēja jau novembra beigās. Toreiz “Wall Street Journal” ziņoja, ka puses veic pārrunas, bet aptuvenā darījuma summa bija 17 miljardi dolāru. 2. decembrī tika paziņots par darījuma veikšanu.

Pēc vienošanās noteikumiem “Slack” akcionāri iegūs 26,79 miljardus dolāru, kā arī nelielu daļu “Salesforce” akciju. Šī darījuma summa sasniedz 27,7 miljardus dolāru. Sagaidāms, ka darījums tiks noslēgts nākamajā gadā.

Līdz ar to tiks apvienoti divi tehnoloģiju industrijas uzņēmumi, kas ļaus “Salesforce” kļūt par nopietnāku konkurentu cīņā pret “Microsoft” un “Google” māteskompāniju “Alphabet”. Tomēr eksperti norāda, ka “Slack” iegāde uzņēmumam “Salesforce” var arī neatmaksāties, jo neizdosies piesaistīt jaunus lietotājus, tādējādi šī darījuma efekti ir apšaubāmi.

Pirms 21 gada radītā IT kompānija “Salesforce” nodarbojas ar CRM sistēmu izstrādi mākoņtehnoloģijām. Tas ir viens no lielākajiem programmatūras nodrošinātājiem pasaulē, kas tiek izmantotas uzņēmumu darbā ar klientiem. Uzņēmumam ir vairāk nekā 150 000 klientu – sākot no nelieliem uzņēmumiem, beidzot ar lielām kompānijām. Iepriekšējā finanšu gadā uzņēmums strādāja ar 17,1 miljardu dolāru lielu peļņu.

Divi ģenerāldirektori

“Salesforce” līdzdibinātājs Marks Beniofs aktīvi pauž savu pozīciju arī dažādos politiskos un sociālos jautājumos. Piemēram, 2015. gadā Beniofs palīdzēja ierobežot Indianas štata likumprojekta ieviešanu, kas diskriminēja LGBT sabiedrības pārstāvjus.

Toreizējais Indianas štata gubernators Maiks Penss (tagadējais ASV viceprezidents) grasījās parakstīt likumprojektu, taču Beniofs bija viens no pirmajiem biznesa līderiem, kurš draudēja samazināt investīcijas Indiānas štatam. Turklāt viņš savus kolēģus aicina aktīvi iesaistīties dzimumu nevienlīdzības risināšanā.

Beniofs kopā ar sievu Linnu 2018. gadā par 190 miljoniem dolāru iegādājās žurnālu “Time”. Pēc darījuma viņi paziņoja, ka redakcijas un žurnālistu darbā nejauksies.

Kompānijas “Slack” ģenerāldirektors un dibinātājs Stjuarts Baterfīlds korporatīvo saziņas rīku radīja kā papildu produktu, kas radās no viņa spēļu studijas “Tiny Speck”. Viena izstrādātāju komanda darbojās Vankūverā, bet otra – Sanfrancisko, bet Baterfīlds pats regulāri darbojās abās komandās.

Lai abas komandas varētu strādāt kopīgi, tika radīts korporatīvās saziņas rīks “Slack”. Pēc tam viņš ātri kļuva par ļoti populāru programmētāju un IT nozares speciālistu. 2019. gadā “Slack” tika iekļauts NASDAQ biržā ar 15,7 miljardus dolāru lielu novērtējumu. Pēc tam kompānijas vērtība pieauga līdz 23 miljardiem dolāru.

Šodien “Slack” izmanto vairāk nekā 12 miljoni lietotāju visā pasaulē. Paredzams, ka Baterfīlds kļūs par “Salesforce” ģenerāldirektoru, kas strādās kā “Slack” apakšnodaļas vadītājs.

Iespaidīgs darījums

“Salesforce” un “Slack” darījums kļūs par vienu no lielākajiem darījumiem pasaulē tehnoloģiju nozarē. Starp līdzīgiem darījumiem var iekļaut globālās finanšu kompānijas “Fidelity” maksājumu apstrādes rīku “Worldpay” par 35 miljardiem dolāru 2019. gadā. Tāpat jāpiemin “Johnson & Johnson”, kas 2017. gadā par 30 miljardiem dolāru iegādājās Zviedrijas biotehnoloģiju kompāniju “Actelion Ltd.”, kā arī “Hewlett-Packard” 2001. gadā veiktā “Compaq” iegāde par 25 miljardiem dolāru.

Tiek norādīts, ka iepriekš “Salesforce” bija jaunuzņēmums, kas kļuva par pasaulē lielāko korporatīvo investoru. Kompānija ir iegādājusies 64 dažādus aktīvus, un līdz šim lielākais darījums noticis 2019. gadā, kad par 15,7 miljardiem dolāru tika nopirkts vizuālās analītikas uzņēmums “Tableau”. “Salesforce” jau visai drīz varētu sasniegt triljona dolāru lielu vērtību un pievienoties ekskluzīvam “klubam”, kurā ir tādi uzņēmumi kā “Microsoft”, “Google”, “Amazon” un “Apple”.

“Salesforce” veicis darījumu, jo redz “Slack” kā tehnoloģiju, ar kuras palīdzību var ērti iegūt piekļuvi lietotājiem un palielināt savu produktu mārketinga efektivitāti. Tomēr šis darījums var izrādīties nesekmīgs – jau iepriekš minētais darījums ar “Tableau” sevi nav attaisnojis, jo gada laikā no kompāniju apvienošanās nav acīmredzamu labumu.

Vēl bažas rada 2016. gadā veiktais darījums, kad “Salesforce” par 500 miljoniem dolāru iegādājās uzņēmumu “Quip Inc.”, kas piedāvā kopīgot un strādāt ar dokumentiem tiešsaistē. Sākotnēji bija domāts paplašināt kompānijas pakalpojumu spektru, taču – uzņēmuma produktiem nav liela pieprasījuma.

“Salesforce”, pateicoties “Slack”, iegūst 12 miljonu lietotāju bāzi. Līdz ar to – ņemot vērā, ka darījuma cena ir 27 miljardi dolāru, viens lietotājs uzņēmumam izmaksā 2250 dolārus.

2

Tomēr šāds solis sperts, jo “Salesforce” jau vairākus gadus vēlas diversificēt savu darbību korporatīvās komunikācijas virzienā.

Pandēmijas faktors

Eksperti pieļauj, ka “Slack” iegāde veikta tāpēc, ka tas ir pazīstams un aktīvi izmantots komunikācijas līdzeklis komandām, kas strādā attālināti. Līdz ar to “Salesforce” cer, ka darījums ļaus radīt ātru rīka lietotāju skaita pieaugumu.

Tāpat neskaidrības ir saistībā ar “Slack” potenciālu. Piemēram, Covid-19 ietekmē “Zoom” kapitalizācija laika posmā no februāra līdz novembrim pieauga četras reizes, bet “Slack” vērtība faktiski nav mainījusies.

Vēl “Forbes” kā negaidītu aspektu min milzīgo summu, kas samaksāta par “Slack”. Neraugoties uz to, ka “Slack” ir bijis attālinātā darba instrumentu izstrādes pionieris, pandēmijas laikā uzņēmums ir zaudējis savas pozīcijas “Zoom” un “Microsoft Teams”.

Kopš februāra “Slack” akciju vērtība ir pieaugusi par tikai 10%. Salīdzinājumam – “Microsoft” akcijas šajā laikā ir augušas par 30%, bet “Zoom” akciju vērtība – pat četrkārt.

2

Kopš februāra “Zoom” lietotāju skaits ir audzis fenomenāli – to katru dienu izmanto 300 miljoni cilvēku, bet pirms pandēmijas šis rādītājs bija 10 miljoni cilvēku dienā.

“Microsoft Teams”, kam ir līdzīgas funkcijas kā “Slack” un “Zoom”, šā gada oktobrī spēja piesaistīt 115 miljonus lietotāju dienā. “Slack” šādu informāciju pārtrauca apkopot pērnā gada beigās, kad platformu ik dienas izmantoja 12 miljoni cilvēku.

Tāpat “Slack” ilgstoši nespēja pievienot video funkciju savam produktam. 2015. gadā kompānija iegādājās jaunuzņēmumu “Screenhero”, kas deva iespēju lietotājam veikt balss zvanus un piekļūt cita lietotāja ekrānam ar iespēju rediģēt failus. Tomēr šīs iespējas integrācija bija ļoti sarežģīta un aizņēma vairāk nekā gadu.

Video zvanu iespēja “Slack” parādījās vien 2016. gada beigās, bet 2017. gadā tika pievienota ekrāna kopīgošanas iespēja. Tādēļ pašlaik “Slack” video zvani funkcionalitātes ziņā ir vienlīdzīgi ar “Zoom” un citiem rīkiem. Vai “Slack” iegāde būs sevi attaisnojusi, rādīs laiks.

Uz augšu
Back