Asociācija aicina izvērtēt "Eko Recycling" spēju nodrošināt iecerēto nolietoto riepu pārstrādi Rīgā

FOTO: Ieva Čīka/LETA

Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija (LRAA) oficiālajā vēstulē aicina atbildīgos dienestus izvērtēt atkritumu apsaimniekotāja SIA "Eko Recycling" spēju nodrošināt iecerēto nolietoto riepu pārstrādi Rīgā, aģentūru LETA informēja asociācijas pārstāvji.

Oficiālā vēstule nosūtīta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM), Valsts vides dienestam un Saeimas frakcijām. Asociācija vēstulē aicina izvērtēt "Eko Recycling" atkritumu apsaimniekošanu, ņemot vērā uzņēmuma īpašnieka iepriekšējo negatīvo pieredzi atkritumu apsaimniekošanas nozarē, kā arī acīmredzamas neatbilstības uzņēmuma pārstāvju izteikumos un reālajā darbībā.

Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas pārstāvji skaidroja, ka šogad 29.maijā "Eko Recycling" saņēma Rīgas domes atļauju izveidot jaunu nolietoto riepu reģenerācijas vietu Rīgā, Ganību dambī 31/Uriekstes ielā 4a, kur notiks riepu savākšana, apstrāde un sagatavošana tālākai eksportēšanai uz Indiju.

Tajā pašā laikā asociācija vēstulē vērš atbildīgo dienestu uzmanību faktam, ka "Eko Recycling" īpašnieks Marks Baltkalns ir bijušais valdes loceklis un līdzīpašnieks uzņēmumā SIA "Riepu bloki", kas tagad ir maksātnespējīga. Pēc LRAA pārstāvju paustā, 2017.gadā "Riepu bloki" no Valsts vides dienesta saņēma 12,9 miljonu eiro sodu par Starta ielā esošās teritorijas piesārņošanu, jo tas nenodrošināja nolietoto riepu pārstrādi atbilstoši normatīvu prasībām.

Tāpat asociācijas pārstāvji uzsver, ka "Riepu bloku" uzkrātās nolietotās riepas Rīgā, Starta ielā 7, vairāku tūkstošu tonnu apmērā vēl joprojām nav izvestas, bet tagad uzņēmums "Eko Recycling" ir saņēmis atļauju veidot jaunus riepu uzkrājumus sešu tūkstošu tonnu apmērā citā Rīgas vietā - Ganību dambī 31/Uriekstes ielā 4a.

LRAA arī atzīmē, "Eko Recycling" pārstāvji asociācijai norādījuši, ka uzņēmums plāno riepas eksportēt uz Indiju, taču atbilstoši LRAA rīcībā esošajai informācijai no šā gada 5.marta Indijas Vides ministrija aizliegusi importēt valstī cietos plastmasas izstrādājumu atkritumus. Pēc LRAA paustā, Indijas tirgus nolietoto riepu pārstrādes produkcijas realizēšanai nav uzticams un pastāv augsts risks, ka "Eko Recycling" nespēs nodrošināt riepu pārstrādi.

Asociācijas vadītāja Tīna Lūse pauda, ka nolietoto riepu apsaimniekošana ir darbības veids ar paaugstinātu bīstamību un tā nepienācīga vai nepietiekami rūpīga izpilde var radīt apdraudējumu videi un sabiedrības veselībai, kā arī valsts ekonomiskajām interesēm. "Tāpēc atbildīgajiem dienestiem atkārtoti jāizvērtē vairāki būtiski jautājumi gan saistībā ar "Eko Recycling" plānoto riepu reģenerācijas darbību kopumā, gan spēju nodrošināt normatīviem aktiem atbilstošu darbību, nenodarot kaitējumu videi," viņa teica.

Lūse piebilda, ka asociācija vēlas dzirdēt arī tos argumentus un apsvērumus, kas atbildīgajiem dienestiem ir ļāvuši gūt pārliecību, ka uzņēmējs, ar kuru saistītais uzņēmums pašlaik valstij ir parādā miljonos mērāmas soda naudas, būs spējīgs nodrošināt, ka ar otro mēģinājumu riepu apsaimniekošanas bizness tam izdosies un riski, ka pēc viņa paliks vēl viena riepu piesārņota Starta iela, ir novērsti.

LRAA arī aicina atbildīgās iestādes sniegt informāciju, vai "Eko Recycling" iesniegtais finanšu nodrošinājuma veids un apmērs atbilst spēkā esošajiem Ministru kabineta noteikumiem, kas 2019.gadā paredz finanšu nodrošinājumu par pārstrādes vai reģenerācijas darbības atļauju 86 000 eiro apdrošināšanas polises vai bankas garantijas formā.

Asociācija aicina atbildīgos dienestus saglabāt modrību un pārliecināties, ka "Eko Recycling" organizētā riepu uzglabāšana, apstrāde un izvešana notiek ļoti stingrā Valsts vides dienesta un citu dienestu uzraudzībā.

LETA jau ziņoja, ka maija beigās "Eko Recycling" ieguva Rīgas domes atļauju izveidot jaunu nolietoto riepu reģenerācijas vietu Rīgā, Ganību dambī 31/Uriekstes ielā 4a.

Kopumā šis jautājums Mājokļu un vides komitejā tika skatīts vairākkārtīgi. Pirmajā reizē deputāti ieceri noraidīja, jo viņiem trūka informācijas par uzņēmuma plānoto darbību un Valsts vides dienesta viedokļa šajā jautājumā. Otrajā reizē, pēc Valsts vides dienesta un uzņēmuma pārstāvju iztaujāšanas, deputātu lēmums joprojām nebija pozitīvs, jo uzņēmumam bija nepieciešams sakārtot dokumentāciju par teritorijas nomas līguma pagarināšanu un iesniegt līgumus ar sadarbības partneriem ārzemēs.

Savukārt, skatot šo jautājumu trešo reizi, domes opozīcija, kā arī Mājokļu un vides departaments bija noskaņots uzņēmumam izsniegt atļauju atvērt atkritumu pārstrādes vietu, taču koalīcijas deputāti, nepaskaidrojot savu motivāciju, balsojumā atturējās, kā rezultātā lēmums netika pieņemts. 29.maijā Rīgas domes sēdē jautājums tika skatīts ceturto reizi un opozīcija atkārtoti aicināja uzņēmuma darbību atbalstīt, lai gan 100% uzticību tam nepauda.

Mājokļu un vides komitejas vadītājs Vjačeslavs Stepaņenko (GKR) atgādināja, ka līdz šim "Eko Recycling" no Starta ielas izvedis nepilnas 400 tonnas gada laikā, kas nozīmē, ka visas teritorijas attīrīšana tam prasītu vismaz 20 gadus. Tāpat viņš vērsa uzmanību, ka "Eko Recycling" īpašnieks, darbojoties uzņēmumā "Riepu bloki", no Valsts vides dienesta saņēmis 12 miljonu eiro sodu tieši par Starta ielā esošās teritorijas piesārņošanu, kā rezultātā tas bankrotējis.

"Un tagad šis pats uzņēmējs nāk ar brīnišķīgu ideju - attīrīt Rīgu no riepām. Taču realitātē mēs dosim viņam iespēju uzkrāt vēl 6000 tonnu riepu, tikai citā vietā. Jūs būsiet atbildīgi, ja pēc diviem trim gadiem mums būs jāmeklē risinājumi - kā atbrīvoties no jauna riepu kalna Uriekstes ielā," sacīja Stepaņenko.

LRAA ir nevalstiska organizācija, kas dibināta 2018.gadā ar mērķi veicināt nolietoto riepu apsaimniekošanas sistēmas efektīvu un ilgtspējīgu darbību.

Uz augšu