Vislabākās zāles pasaulē

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Daktere Laura Riekstiņa Zauska, mācoties Rīgas Stradiņa universitātē medicīnas zinības, sākumā pat domājusi nebija, ka, apguvusi ķermeņa ārstniecības zinības, pieķersies jauniešu prāta ārstēšanai, jeb darbam skolā.

Protams, Lauras līdzcilvēkiem tas bija neliels pārsteigums, jo, pavadījuši tik daudzus gadus mācībās, ārsti reti tik radikāli maina savu nodarbošanos, tomēr viņa saņēma patiesu atbalstu no tuvākajiem, jo gan ārsts, gan skolotājs – tas ir misijas darbs. Hipokrāta zvēresta pamatdoma ir dalīšanās ar savām medicīnas zināšanām pacienta veselības aprūpes pilnveidošanas labā, līdz ar to – būt par skolotāju ar ārsta zināšanām, ir vistiešākā zvēresta izpilde, ko Laura ar lielu prieku veic jau trešo gadu.

Pamudinājumu ierosmei dalīties ar savām zināšanām medicīnas jomā viņa guva skarbajos statistikas rādītājos, kas Latviju raksturoja neglaimojoši – ievērojamais ar sirds un asinsvadu slimībām slimojošo skaits, bērnu traumatisms, savlaicīga personīgā slimību atpazīšanas prasme, vēlīns audzēju atklāšanas īpatsvars u.c. Kā ārste zinot, kas ir vislabākās zāles pasaulē, viņa nolēma ķerties pie to izplatīšanas – dalīšanās ar zināšanām, kas sabiedrībā rada izpratni par profilakses un agrīnas diagnostikas vērtību.

Foto: Publicitātes foto

Ceļu uz darbu skolā Laura sāka, izturot četras atlases kārtas dalībai mācību programmā Iespējamā misija, kas aizveda pie darba par bioloģijas skolotāju Rīgā, Juglas vidusskolā. Savas līdera prasmes un pedagoga talantus topošā skolotāja attīstīja katru otro piektdienu un sestdienu mācībās Iespējamās misijas nodarbībās pie savu jomu labākajiem speciālistiem. Ņemot vērā, ka nozīmīga bioloģijas mācību priekšmeta sastāvdaļa ir bērna izpratnes par cilvēka ķermeni un tā funkcijām veidošana, Laura par savu mērķi mācību procesam izvirzīja bērnu prasmes apzināties savu ķermeni kā vērtību, sapratni par ko rūpēties un kā, apzināties riska faktorus un prasme izdarīt atbildīgas un pārdomātas izvēles saistībā ar savu veselību un mudināt bērnus nepieciešamības gadījumā negaidīt, bet rīkoties. “Bērniem ļoti patīk mācīties, uzzināt ko jaunu, bet jebkuras zināšanas viņi burtiski uzsūc, tikko to izmantošanu attiecina uz savu pašu dzīvi, ikdienu”, atzīst Laura.

Jaunās skolotājas Lauras prasme aizraut bērnus jēgpilni mācīties balstījās uz dažiem it kā vienkāršiem, bet nozīmīgiem paņēmieniem – iedziļināšanas, izpratne, prakse. Ikvienā tēmā bērni paši iedziļinājās un līdz ar to izprata. Kā uzsver Laura: “Tā nekad nav iekalšana vai īstermiņa atmiņas izmantošana, kas nodrošina zināšanas un prasmi tās pielietot, bet savu maņu izmantošana praktiskā darbībā veicina pieredzes veidošanos un līdz ar to zināšanu nostiprināšanos – piemēram, pašu acīm redzot kā mainās plaušu skropstiņu epitēlijs, ka tas pīpēšanas rezultātā nekustās, ka tas ķermenī notiek uzreiz, pat ne pēc gadiem, izskaidro pīpēšanas negatīvo ietekmi uz plaušām. Praktisku paņēmienu apguve, piemēram, asinsspiediena mērīšana, palīdz bērniem saprast spiediena izmaiņu ietekmi uz pašsajūtu un veselību pašam un arī tuviniekiem. Ādas izmaiņu novērtēšana – kāda izskatās labdabīga dzimumzīme, bet kāda rosina aizdomas, palīdz bērniem apgūt prasmi savlaicīgi pamanīt iespējamus riskus.” Kā pašu svarīgāko, kas apliecina zināšanu nostiprināšanos bērnos, skolotāja atzīst, prasmi zināšanas pielietot. To nereti bērni viņai skolā stāsta – kā izmantojuši dzīvē to, ko skolotāja stāstījusi, ko paši mēģinājuši, mācību stundās redzējuši. Stāsti par to kā paši pratuši pareizi rīkoties, kad kāds apdedzinājies, sagriezies vai sasities, kad 7.klases skolnieces rīcība gadījumā, kur cilvēks ir bijis bezsamaņā, bet tieši meitenes pareiza rīcība situācijā, kad apkārtējie pieaugušie nav zinājuši ko darīt, ir nodrošinājusi cietušā nogādāšanu pie mediķiem savlaicīgi un pareizi, tādā veidā nenodarot kaitējumu cietušā dzīvībai, ir tie, kas Lauru pārliecina – mācot bērnus, skolotājs ietekmē sabiedrību.

Foto: Publicitātes foto

Bērni, aizrāvušies ar mācību procesu, pat neskaita tajā pavadītās stundas un minūtes. Juglas vidusskolā skolēni, kuri stundām ilgi ieinteresēti gatavojas bioloģijas nodarbībām pie skolotājas Lauras Riekstiņas Zauskas, nav nekāds pārsteigums, tādā veidā paši sev sagādādami vislabākās zāles pasaulē – zināšanas par veselību. Skolotājas aizrautība skolai ir klāt nesusi sākotnēji ideju, bet nu jau realizētu projektu – skolēni māca savus vecākus un vēl vairāk – vidusskolas izglītības programma ar medicīnas virzienu. Juglas vidusskolas ilggadējā direktore Aija Melle atzīst, ka Iespējamās misijas skolotāji skolā nāk ar patiesu iedvesmu un aizrautību, ikvienā bērnā un situācijā redzot potenciālu: “Iespējamās misijas skolotāji ir tie, kuri skolā ienāk ar objektīvu skatu no malas, neordinārām idejām un ir atvērti pārmaiņām. Mācoties paši, viņi analizē savu pieredzi un dalās ar to. Jaunie skolotāji ir atbildīgi, aizrautīgi, izrāda iniciatīvu un ir neatņemama Rīgas Juglas vidusskolas kolektīva daļa. Laura Riekstiņa-Zauska, pēc pamatprofesijas mediķe, Rīgas Juglas vidusskolā fakultatīvi strādā ar skolēniem, kuriem interesē medicīna, un šajā mācību gadā ir izstrādājusi programmu mācību priekšmetam Medicīna. Laura ir skolotāja, kas rada interesi un aizrauj skolēnus.”

Lauras piemērs liecina, ka darbam skolā ir ārkārtīgi plašas iespējas, bet ietekme uz sabiedrības attīstību kopumā – vēl lielāka. Mēs katrs varam būt virzītājs, iedvesmotājs, mēs ik dienu paši varam kļūt labāki un kādam palīdzēt kļūt labākam. Vēl vērtīgāk, ja mēs to labāko varam dot bērniem. Tā ir misija ikvienam. Iespējama misija, jo neprasa visu, bet tikai labāko.

Ir sākusies pieteikšanās dalībai Iespējamās misijas (IM) mācību programmai, kas darbojas, lai nodrošinātu kvalitatīvu izglītību katram bērnam Latvijā, radot nepieciešamās pārmaiņas klasēs, skolās un sabiedrībā. 

Tiek aicināti pieteikties pēdējo kursu studenti un jaunie speciālisti, īpaši no dabaszinātņu, matemātikas un filoloģijas jomām, kuriem ir vismaz bakalaura grāds vai otrā līmeņa profesionālā izglītība mācību priekšmetam atbilstošā jomā (mācību priekšmeta saturs apgūts vismaz 6 KP apjomā).

Iespējamā misija ir kustība, kas jau desmit gadus strādā, lai nodrošinātu kvalitatīvu izglītību katram bērnam Latvijā, radot nepieciešamās pārmaiņas klasēs, skolās un sabiedrībā. Kvalitatīvas izglītības pamats ir labs skolotājs, tāpēc darbam izglītības sistēmā piesaistām motivētus un mērķtiecīgus jauniešus, kuri palīdz attīstīt bērnu spējas, motivāciju un prasmes mācīties mūža garumā. Šobrīd vairāk kā 73% IM absolventu turpina darbu izglītības sektorā kā skolotāji, metodiķi, skolu direktori, metodisko materiālu autori un speciālisti izglītības pārvaldēs.

Foto: Publicitātes foto
CopyLinkedIn Draugiem X
Uz augšu